امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

پشت پرده روش‌های نوین جاسوسی در پوشش «NGO»‌ها و اقدامات دانشگاهی


کلمه «جاسوسی» که شنیده می‌شود، بیشتر افکار عمومی به سمت شیوه‌های اطلاعاتی و عملیاتی بسیار پیچیده کشیده می‌شود، اما همیشه قرار نیست جاسوسی با اقدامات محیرالعقول همراه باشد.

نگاهی به روش‌های نوین جاسوسی تصور کنید شما فروشنده‌ ماسک ضدغبار هستید که به دلیل وجود یک دریاچه‌ بزرگ و پرآب در یک منطقه خاص، کسب و کار شما کساد شده است و اساسا خبری از گردوغبار نیست که مردم نیاز به خرید ماسک داشته باشند.

حالا و در این وضعیت، شما تصمیم می‌گیرید با برخی اقدامات در پوشش توسعه، آن دریاچه را از بین ببرید و آب آن را خشک کنید تا توفان‌های سهمگین گردوغبار، شهر و منطقه‌ مدنظر شما را با خود درگیر کند و منفعت مالی شما نیز تامین شود اما همیشه ماجرا به همین سادگی نبوده و قرار نیست منحصر به یک منفعت مالی ساده باشد.

اطلاعات به‌ظاهر ساده‌ای نظیر آب، منابع زیرزمینی، سد، گردوغبار و میزان آن، گونه‌های گیاهی و مسائل اقلیمی می‌تواند به عنوان اطلاعاتی گرانقیمت در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی و سرویس‌های جاسوسی قرار بگیرد و زمینه برای استفاده‌های سیاسی – امنیتی گسترده علیه کشورمان فراهم شود.

همین چند سال پیش بود که اطلاعیه‌ای به ظاهر خیرخواهانه در اینترنت منتشر شد که از مردم می‌خواست بزاق دهان خود را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهند و برای کمک به تکمیل بانک اطلاعاتی به منظور درمان بیماران سرطانی، به خارج از کشور بفرستند؛ پروژه‌ای که چندی بعد مشخص شد توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی هدایت می‌شده و هدف از آن، جمع‌آوری اطلاعات بااهمیت ژنتیکی در میان ایرانیان بوده است.

با چنین اطلاعاتی می‌توان میزان مقاومت یا سستی طیفی از مردم کشور را از منظر ژنتیکی ارزیابی و طبق آن و به منظور ایجاد اختلال در روند زندگی و مدیریت سیستم بهداشتی ایران، اقدام به طراحی ویروس‌ها و بیماری‌های دست‌ساز نظیر «زیکا» کرد.

به نام «موسسه خیریه» به کام جاسوسی

«بیماری» در سال‌های اخیر، یکی از سلاح‌های مقابله با دشمنان و حتی کشتار جمعی بوده است؛ بیماری‌هایی که انسان‌ها با دست خود تولید یا اشاعه می‌کنند تا بتوانند دشمنان خود را راحت‌تر از پا بیندازند و زودتر به اهداف خود برسند.

به عنوان مثال، اگرچه منشأ بیماری «ایدز» به‌عنوان یکی از اسرار عالم پزشکی شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر و به دنبال رد فرضیه‌هایی در مورد منشأ ویروس این بیماری هولناک، نظریه جدیدی مطرح شده که احتمال دخالت انسان در خلق و گسترش آن را بر مبنای اطلاعات علمی و شواهدی مستدل تقویت می‌کند.

مطابق این نظریه، منشأ ویروس ایدز اساسا هیچ ارتباطی با میمون‌های سبز، شامپانزه‌ها و ساکنان آفریقا ندارد.

برعکس این ویروس، عاملی زیستی است که در آزمایشگاه مورد دستکاری قرار گرفته و اصولا ویروسی ساخته دست بشر است.

در 26 اکتبر 1986، نشریه ساندی اکسپرس در صفحه نخست خود با چاپ مقاله‌ای با عنوان «ویروس ایدز در آزمایشگاه‌های پنهانی تولید شده است»، پرده از این راز گشود.

«ابولا» شاید آخرین و مشهورترین ویروس ساخته بشر باشد که تا امروز پرده از راز آن برداشته شده است.

پروفسور «سیرل برودریک» متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبی لیبریا معتقد است آمریکا با همکاری آفریقای جنوبی در سال 1975 میلادی در عملیاتی سری در کشور زئیر - جمهوری دموکراتیک کنگو - نخستین ویروس عفونی و مرگبار ابولا را با هدف کاهش جمعیت سیاهان قاره آفریقا آزمایش و برای شیوع آن به‌صورت وسیع برنامه‌ریزی کردند.

ویروس هولناک ابولا یکی از ارگانیزم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی است که به‌عنوان اسلحه‌ای بیولوژیکی توسط شرکت صنعتی، ‌نظامی آمریکایی با همکاری مسئولان بلندپایه دولت آپارتاید آفریقای جنوبی ساخته شد.

اما چگونه این بیماری‌ها هدف‌گذاری می‌شود؟

پاسخ را باید در برخی فعالیت‌های به ظاهر تحقیقاتی و محیط زیستی جست‌وجو کرد؛ جایی که یک تیم با عنوان فعالیت بشردوستانه و محیط زیستی وارد منطقه‌ای از یک کشور می‌شود و با نمونه‌برداری از آب، خاک و گونه‌های گیاهی و جانوری آن منطقه، آزمایش‌هایی را در حوزه‌ ژنتیک انجام می‌دهد و این‌گونه مشخص می‌شود که چه نوع ویروسی امکان دارد تا علیه هدف موردنظر مورد استفاده قرار بگیرد.

بر همین مبناست که شناسایی ساختار چرخه آب یک کشور و ایجاد اختلال در آن می‌تواند به وضع تحریم‌هایی خاص در یک زمینه‌ مشخص منجر شود؛ تحریم‌هایی که به صورت هوشمند اعمال می‌شود تا خواست‌های سیاسی خود را در منطقه‌ موردنظر پیاده کنند.

«جنگ بیولوژیک» از مسیر «جنگ محیط زیستی» دور نیست؛ رویکردهایی که به ظاهر تحت عنوان فعالیت‌های عام‌المنفعه بین‌المللی صورت می‌گیرد ولی در حقیقت، یک پروژه سیاسی در میان اهالی قدرت در جهان است.


بیشتر بخوانید: شغل؛ جاسوس!


تکمیل پازل جاسوسی با فعالیت«NGO»ها

یکی از فناوری‌های فعلی موجود در جهان که سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسیبرای رصد اطلاعاتی از آن بهره می‌گیرند GEOINT است. این فناوری براساس تصاویر مختلف به‌دست آمده از سطح زمین در نقاط مختلف به بررسی تغییرات ایجاد شده توسط انسان در آن مناطق می‌پردازد.

سال‌هاست سطح زمین در نقاط مختلف از جمله ایران توسط ماهواره‌های شناسایی اسکن می‌شود و یک مدل کلی از کل کره زمین از جمله ایران به‌دست آمده است.

حالا با اضافه شدن این تصاویر و آنالیز آنها می‌توان از هر گونه تغییر ایجاد شده انسانی در منطقه مورد نظر مانند جاده‌کشی، تونل‌سازی و اصولا هر تغییر دیگری خبردار شد.

به عنوان مثال، ساخت شهرهای موشکی موضوعی است که باعث بروز برخی تغییرات در شکل زمین و در اطراف مناطق ساخت می‌شود که شاید خیلی اوقات در تصاویر هوایی یا ماهواره‌ای مشخص نباشد اما تصاویر تهیه شده از زوایای پایین‌تر مثل همین دوربین‌ها می‌تواند نقطه وصل و کامل شدن یک پازل اطلاعاتی و امنیتی مقابل باشد. این‌ است که پای برخی چهره‌های آکادمیک و گروه‌های مردم‌نهاد یا همان«‌NGO‌»ها به ماجرا باز می‌شود.

این مساله از آنجا قابل توجه است که تلاش برای ایجاد موج‌های جدید فشار روی برنامه موشکی کشورمان از طریق مدل‌های مورد توجه افکار عمومی همچون مسائل زیست‌محیطی، مدتی است که مورد توجه دشمنان ایران قرار گرفته است؛ تا جایی که سرکرده گروهک منافقین نیز تلاش کرد برنامه موشکی ایران را در تقابل با محیط زیست معرفی کند.

مریم رجوی در توییتی که در 11دسامبر2017 (حدود دو ماه پیش) منتشر شد، نوشت: «سپاه پاسداران با برنامه موشکی خود به ظرفیت‌های محیط‌زیستی ایران آسیب می‌زند.»

باید توجه داشت که یک تیم در پوشش فعالیت در زمینه محیط زیست می‌تواند مناطقی را که به نظر سرویس‌های اطلاعاتی اهمیت ویژه دارد، بررسی کرده و با آزمایش خاک یا گونه‌های گیاهی آن، متوجه نوع سوخت مورد استفاده در موشک‌ها، تجهیزات نظامی و تحولات آنها شود؛ اقدامی که حتی از عهده پرنده‌های ویژه جاسوسی آمریکا مانند پهپاد آرکیو170 نیز بر نمی‌آید.

جاسوسی نوین عملا در دهه‌های اخیر به فرآیندی با ظاهراجتماعی و فعالیت بشردوستانه تبدیل شده و محوریت آن نیز به جای اطلاعات استراتژیک و راهبردی مانند اطلاعات نظامی و امنیتی کلاسیک، بر بستر اطلاعات عمومی و روندهای اجتماعی در کشورهای مختلف قرار گرفته است.

همین مساله باعث پررنگ‌تر شدن فعالیت نهادهای شبه‌مردمی و غیردولتی در موضوعات اجتماعی نظیر محیط زیست، آموزش و رسوم و باورهای سنتی و محلی شده است؛ فعالیت‌هایی که شاید دورترین شباهت ظاهری را با مفهوم جاسوسی داشته باشد اما بیشترین دستاورد را در این حوزه برای کشور مبدأ دارد.

داعش در آینده در کدام کشور‌ها نفوذ خواهد کرد؟

روزنامه سان در گزارشی بررسی کرد؛


پس از شکست داعش در عراق و سوریه، احتمال دارد عناصر این گروه تروریستی در پی باز کردن جای پای خود در دیگر مناطق جهان باشند.

روزنامه انگلیسی سان در مطلبی نوشت: گروه تروریستی داعش از زمان اعلام خلافت خودخوانده خود در ژوئن 2014، در خارج از سوریه و عراق هم بیش از 140 حمله تروریستی در 29 کشور مختلف انجام داده است. برخی از این حملات تروریستی بسیار مرگبار بوده و بیش از 2000 کشته و زخمی برجای گذاشته است. در دو سال گذشته هم گروه تروریستی داعش با انجام حملاتی خونبار در شهرهایی مثل لندن و منچستر انگلیس، بارسلون اسپانیا، نیس فرانسه، برلین آلمان و استکهلم سوئد، به تیتر اخبار پربازدید جهان تبدیل شده است.

داعش در آینده در کدام کشور‌ها نفوذ خواهد کرد؟

اما جدا از حملات تروریستی داعش در این کشورها، این تروریست‌ها به صورت پنهانی در حال گسترش یافتن در بخش‌هایی از کره زمین هستند که شاید هیچ کس حتی به فکرش هم نمی رسد. اسامی برخی از این کشورها که ممکن است داعش در آینده در آنها حضور یابد، در زیر منتشر شده است:

چین: گروه تروریستی داعش تاکنون این مسئله را کتمان نکرده که چین را به عنوان هدف بعدی‌اش قرار داده است. داعش در یک ویدئو که پیشتر منتشر کرده بود، متعهد شد که به مردم چین حمله خواهد کرد و خونشان را مثل رود جاری می کند. یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن اعلام کرد که تاکنون 114 اویغور (مردم ساکن شمال غرب چین) به عضویت گروه تروریستی داعش در آمده اند که پس از عربستان سعودی و تونس، این بیشترین تعداد تروریست‌های خارجی پیوسته به داعش از یک منطقه محسوب می شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان بر این باورند که روش های کارآمد دولت چین برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم، مانع از حضور داعش در این کشور خواهد شد.

جمهوری ترینیداد و توباگو: این نگرانی وجود دارد که جمهوری ترینیداد و توباگو در دریای کارائیب در شمال آمریکای جنوبی که یک مقصد گردشگری هم هست، به هدف بعدی تروریست‌های باقی مانده داعش تبدیل شود. این کشور که 1.3 میلیون جمعیت دارد بیشترین میزان استخدام در گروه تروریستی داعش را در نیمکره غربی زمین داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون 125 تبعه این کشور به سوریه و عراق سفر کرده اند تا به عضویت داعش در بیایند. جمهوری ترینیداد و توباگو همچنین معادن غنی از نفت و گاز هم در اختیار دارد که یک امتیاز بزرگ برای درآمدزایی داعش محسوب می‌شود.

نیوزیلند: گروه تروریستی داعش همچنان یک تهدید برای نیوزیلند محسوب می شود؛ زیرا سازمان های جاسوسی اعلام کرده اند که تعداد افراد مرتبط با افراط گرایی در این کشور همچنان در حال افزایش است. یک سازمان اطلاعاتی نیوزیلند فهرستی از اسامی 40 نفر را به دلیل ارتباط با گروه‌های تروریستی منتشر کرده است.

آفریقای جنوبی: ربوده شدن دو شهروند انگلیسی در «کوازولو-ناتال» در آفریقای جنوبی دولت انگلیس را بر آن داشته است که یک توصیه نامه برای مسافران منتشر کند و درباره احتمال انجام حملات تروریستی در خاک آفریقای جنوبی هشدار دهد. گزارش شده است که این زوج انگلیسی از سوی یک گروه مرتبط با داعش ربوده شده‌اند و تاکنون خبری از آنها بدست نیامده است.

مالدیو: جزیره مالدیو به خاطر ساحل زیبایی که دارد از جمله مقاصد گردشگری مردم کشورهای مختلف محسوب می شود. اما اشغال این کشورِ جزیره‌ای با 345 هزار جمعیت به دلیل عضویت برخی از مردم آن در گروه داعش، ممکن است هدف بعدی تروریستها قرار بگیرد. گزارشها حاکی از آن است که حدود 200 نفر از اهالی مالدیو برای پیوستن به داعش راهی خاورمیانه شده اند. همین امر باعث شد که وزارت امور خارجه انگلیس به شهروندانش برای سفر به مالدیو هشدار دهد.

کانادا: گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 200 نفر از افرادی که برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه و عراق رفته بودند، هم اکنون به کانادا بازگشته اند. سازمان اطلاعات و امنیت کانادا پیشتر در گزارشی اعلام کرد که تروریسم در حال حاضر یکی از تهدیدهای اصلی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود. در این گزارش همچنین به حمله یک فرد مسلح به پارلمان کانادا در سال 2014 اشاره شده بود.


آخرین اخبار از پرونده‌های غائله پاسداران

یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شدسخنگوی قوه قضاییه آخرین اخبار مربوط به پرونده‌های غائله پاسداران، جاسوسی محیط زیستی و اختلاس در وزارت نفت را تشریح کرد.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: طی چند هفته گذشته حادثه سقوط هواپیما را داشتیم که همه کشور را داغدار کرد و علی‌رغم تلاش‌های انجام شده از سوی تمامی دستگاه‌های کشور، به علت شرایط بد آب و هوایی نتوانستد تمام اجساد را پیدا کنند و به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم.

آخرین وضعیت پرونده غائله پاسداران

وی افزود: متاسفانه عده‌ای که ادعای دین‌مداری می‌کنند در خیابان پاسداران اقدام به اغتشاش کردند و به پاسداران کشور تعرض مستقیم کردند و تعدادی از پاسداران کشور به دلیل شرارت‌های داعش گونه این افراد به شهادت رسیدند.

وی افزود: قوه قضاییه در کمترین زمان به دنبال درخواست مردم به پرونده رسیدگی کرد و روز چهارشنبه برای یکی از افراد دستگیر شده در این اغتشاشات کیفر خواست صادر شد و روز پنجشنبه به دادگاه رفت و به سرعت پرونده ها رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته جای سوال است که چرا در این موارد که جرم محرز است، دادگاه زمان می برد؟، زیرا این زمان ها در قانون در نطر گرفته شده است و در این گونه جرایم گرفتن وکیل الزامی است و دادگاه تشکیل نمی شود، مگر اینکه مجرم دارای وکیل باشد و اگر دادگاه بدوی حکم صادر کرد و به آن اعتراض نشود، حکم قطعی می شود و اگر به حکم اعتراض کردند 20 روز زمان لازم است که پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت: تمام افرادی که به نحوی در این جرم دخیل و مسبب باشند، حتما تحت تعقیب، شناسایی و مجازات خواهند شد.

وی گفت: ممکن است در طول این چند روز تعداد بازداشتی ها تغییر کند و با جلو رفتن پرونده اطلاعات بیشتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با فوت تعدادی از دراویش در اغتشاشات گفت: افرادی که در این درگیری‌ها مقابل پلیس می‌ایستند و اقدام به شهادت رساندن پلیس می‌کنند، ممکن است از طرف مردم واکنش‌هایی داشته باشند و در این اغتشاشات یک نفر فوت شده است که در حال حاضر نمی‌دانم چه فردی است.

گزارش سرقت اطلاعات مردم به قوه قضاییه نرسیده است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا وزیر ارتباطات اعلام کردند که اطلاعات مردم مورد سرقت قرار گرفته است و این جرم را به قوه قضاییه اعلام می‌کنیم، گفت: زمانی که وزارت ارتباطات چیزی را به قوه قضاییه ارسال کند، اگر جرمی رخ داده باشد به آن ورود پیدا می‌کنیم. تا امروز مطلبی به قوه قضاییه از طرف وزارت ارتباطات ارسال نشده است.

بازداشت مدیر سابق حراست بانک مرکزی

وی در رابطه با بازداشت تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی گفت: مدیر سابق حراست بانک مرکزی و یکی از کارمندان یکی از معاونت‌های بانک مرکزی در گذشته بازداشت شده بودند که در حال حاضر با قید وثیقه آزاد هستند.

ارسال گزارش نجفی به قوه قضاییه در خصوص تخلفات مدیران سابق شهری

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که شهردار تهران اعلام کرده که گزارش تخلفات دوره‌های قبلی به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: گزارشی ارسال شده که بعد از ارسال این گونه گزارش‌ها پرونده به بازپرس داده می‌شود و کسانی که به آن‌ها اتهام وارد است احضار می‌شوند و از آن‌ها سوال می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و خبر دستگیری دوباره این فرد، گفت: اتفاق خاصی در این پرونده به غیر از اضافه شدن اتهامات بیشتر نیافتاده و پرونده تغییری نکرده است.

حجت الاسلام و السملمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: فردی که قبلا سمت بزرگی در کشور داشته است، اکنون صحبت‌هایی می‌کند که خلاف شرع است، حتما به آن‌ها رسیدگی می‌شود و در خصوص صحبت باهنر در خصوص بازداشت احمدی نژاد چیزی نشنید‌ه‌ام.

بازداشت 70 نفر به اتهام جاسوسی؟

وی در رابطه با امار افراد بازداشتی با اتهام جاسوسی گفت: افرادی از سال‌های قبل بازداشت شده‌اند و در حال حاضر در حال سپری کردن محکومیت خود هستند و این تعداد 70 نفری که گفته می‌شود در حال حاضر در بازداشت هستند و اطلاع ندارم.

دفاع اژه ای از پخش گزارش کاووس سیدامامی از صدا و سیما

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به انتقادات از پخش گزارشی در خصوص جاسوس بودن سیدامامی در صدا و سیما تصریح کرد: اگر مسئله‌ای در این سطح در کشور رخ دهد و صدا و سیما به آن نپردازد، برای همه جای سوال است و اگر فردی دستگیر شود و اعلام نکنیم باز هم برای مردم سوال است که چه بلایی سر این افراد آمده است. به خصوص زمانی که شایعاتی در جامعه مطرح می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر به این مسائل نپردازیم کار اشتباهی کرده‌ایم. اگر گفته شده باشد که این فرد به علت جرم جاسوسی اقدام به خودکشی کرده است، مشکلی ندارد.

10 سال حبس برای تشویق به فساد و فحشا

وی در پاسخ به این سوال که چند روز پیش پلیس جرم تشویق به بی حجابی را اعلام کرده است، آیا این عمل پلیس کار درستی است؟، گفت: گاهی ممکن است جرم در حین رسیدگی کاهش و یا افزایش پیدا کند و این تصمیم با بازپرس پرونده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر شخص عنوان قانون را تشریح و بیان کند، این کار نادرست نیست، در صورتی که اتهام را به کسی نسبت دهیم، جرم است.

وی افزود: اگر کسی افراد را به فساد و فحشا تشویق کند تا 10 سال حبس دارد و جرم انجام فعل حرام مجازات دیگری دارد.

کاری از قوه قضاییه در پرونده های کلاهبرداری و فرار به حارج متهم بر نمی آید

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با پرونده فردی به نام پ که با کلاهبرداری اموال مردم را برده و از کشور خارج شده است،گفت: بارها به مردم توصیه کرده‌ایم در زمان سرمایه گذاری دقت داشته باشند.

وی گفت: در پرونده‌های کلاهبرداری و یا خیانت در امانت که فرد فرار کرده است، اگر اموالی از وی شناسایی شود، این اموال به فروش می‌رسد و پول آن به طلبکاران داده می‌شود، اما اگر اموالی شناسایی نشد، قوه قضاییه نمی‌تواند کاری کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در سال 91 پرونده‌ای با عنوان فروش مال غیر در قوه قضاییه مطرح شد که هنوز اموالی از آن‌ها شناسایی نشده است، هنوز این پرونده‌ مفتوح است ک قوه قضاییه نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد.

آخرین وضعیت پرونده های جاسوسان محیط زیستی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که پروژه انتقال آب و یوز ایرانی از سوی امامی مطرح شده است و همه پروژه‌های اسرائیلی بوده‌اند و آیا فرد خارجی در این پرونده بازداشت شده است؟، گفت: هنوز فرد خارجی بازداشت نشده است، اما افراد در مظان اتهام هستند و تعدادی هم در داخل کشور بازداشت شده اند.

وی افزود: 3 نفر در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند و باید صبر کنیم تا پرونده روشن شود تا بتوانیم در خصوص آن صحبت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امروز بحث نفوذ از سوی آمریکا و اسرائیل در کشور مطرح است و این نفود فقط برای جمع آوری اطلاعات نیست، بلکه برای تاثیرگذاری در تصمیم‌ها هم هست و فرد نفوذی که قابل شناسایی نیست و نمی‌تواند به صورت آشکار شروع به عکس‌برداری و تصویربرداری از مناطق کشور کند و بدیهی است که باید برای خود یک پوشش داشته باشد که از طرف مردم و دولت قابل توجیح باشد، مثلا باید توجیحی داشته باشد که یک ماه در بیابان اقدام به تصویربرداری کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این افرادی هم که تحت عنوان فعال محیط زیستی اقدام به جاسوسی کرده‌اند، کارهای هم به نفع محیط زیست انجام داده‌اند و همه افرادی هم که در موسسات آن‌ها کار می‌کردند، جاسوس نیستند و برخی کاملا از مسائل جاسوسی بی اطلاع بودند، همین موضوع کار را مشکل کرده است و باید برای روشن شدن مسائل منتظر آینده بود.

وی در پاسخ به این سوال که شب گذشته ماموران مانع حضور رئیس دولت اصلاحات در مراسم تاسیس کتابخانه ملی شده‌اند، آیا محکومیت وی تمدید شده است؟، گفت: این پرونده مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و از آن اطلاع ندارم، اما معمول بود که احکام تمدید شود.

مسدود شدن 91 حساب به ارزش 37 هزار میلیارد در پرونده فساد ارزی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فساد ارزی گفت: پرونده به دادگاه نرفته است، حساب 91 نفر و 37 هزار میلیارد تومان هم مسدود شده است و گردش مالی حساب این  91 نفر بسیار بیشتر است و تعدادی بازداشت شده‌اند و افرادی هم با قید وثیقه آزاد هستند و پرونده در مراحل اول دادسرا است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که در پرونده زاکانی که به دلیل نشر مطالب خلاف واقع مطرح و‌ وی به حبس تعزیری محکوم شده است، آیا دادستانی می‌تواند نسبت به نقض حکمی که دیوان عالی تایید کرده است، اقدام کند؟، گفت: بله طبق قانون دادستانی می‌تواند درخواست نقض حکم داشته باشد که این موضوع تنها به این اقدام باز نمی‌گردد و‌ رئیس قوه قضاییه نیز‌ باید تایید کند.

بازداشت 3 مدیر در پرونده اختلاس وزارت نفت

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اختلاس اخیر در وزارت نفت تصریح کرد: در این پرونده باید از چند نفر سوال کرد که آیا در این مدت حراست و بازرس‌ها چکار می‌کردند و چرا متوجه آن نشدند. در این پرونده 12 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و تفهیم اتهام شدند و 3 نفر از مدیران بازداشت شدند و 14 آپارتمان، 25 قطعه زمین، 9 ماشین و موتور لوکس از متهم ردیف اول شناسایی شده است و در مجموع 70 میلیارد تومان اموال شناسایی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: متهم ردیف اول پرونده دو تابعیتی بود و افراد دو تابعیتی نمی‌توانند در دستگاه‌های دولتی کار کنند، اما در برخی از دستگاه‌های دولتی با عنوان مشاور به کار گرفته می‌شوند، اما به تمام اطلاعات دست پیدا می‌کنند، به عنوان مثال دری اصفهانی به عنوان مشاور به کار گرفته شد و در ابتدا هم دوتابعیتی بودن خود را مخفی می‌کرد و بعدها به اطلاعات دست پیدا کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که دادگاه تجدید نظر بقایی به سرعت تشکیل شد و این موضوع هم باعث اعتراض بقایی و وکیل وی شده است که مهلت خواندن پرونده را نداشتند، گفت: این پرونده را هم بقایی و هم وکیلش مطالعه کرده است و بقایی چند وکیل دارد و این پرونده‌ هم که 100 جلدی نیست و به سرعت خوانده می‌شود و فرصت زیادی برای خواندن نمی‌خواهد، اگر برای این گونه پرونده ها فرصت دهیم می‌گویند چرا طولانی شد و اگر سریع تشکیل شود، می‌گویند چرا سریع تشکیل شده است و برای بقایی 8 جلسه دادگاه تشکیل شده و فرصت ارسال لایحه هم داده شده است.

وی گفت: بنده از بقایی شکایت نکردم و اطلاع ندارم که آیا مدعی العموم شکایتی کرده است یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده که دادستانی کل کشور در وزارت اطلاعات دفتری برای رسیدگی به دوتابعیتی‌ها تشکیل داده است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟، گفت: نه این موضول را تایید نمی‌کنم.

بازداشت یک بازپرس

سخنگوی قوه قضاییه دستور رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به تخلفات قضاتگفت: ما افراد را برای این موضوع در نظر گرفتیم و با شدت به کار قضات نظارت می‌کنیم، همین دیروز یک نفر بازپرس را دستگیر کردیم و با شدت به آن رسیدگی می‌شود و با روشن شدن پرونده‌ها اسامی اعلام می‌شود. مردم باید متخلفان را بشناسند، مردم هم از آن استقبال می‌کنند و نباید در قوه قضاییه ذره‌ای جرم وجود داشنه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در نوسانات ارز گفته شده تعداد400 صرافی غیرمجاز شناسایی شده است، آیا این صرافی‌ها بسته می‌شوند؟، گفت: هنوز محرز نشده که تمام صرافی‌های اعلام شده جرم انجام داده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: جای سوال است که آیا تا به امروز بانک نتوانسته این تعداد صرافی غیرمجاز را شناسایی کند یا از قبل بوده و چرا قبلا اعلام نکرده بود؟

وی افزود: برخی از جرایم به دلیل نبود شغل است، آیا معاونت پیشگیری قوه قضاییه می‌تواند شغل ایجاد کند؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: برخی از صرافی‌ها غیرمجاز هستند، اما کار خلاف انجام نمی‌دهند.