امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

جدال داغ دو رئیس جمهور؛ آیا ایران و آمریکا به سمت جنگ می روند؟

امه نیوز بررسی کرد؛
پس از هشدار روحانی در رابطه با صادرات نفت و تنگه هرمز، ترامپ خیلی زود پاسخ روحانی را داده است.
 پس از سخنان روحانی و هشدار به امریکا در مورد عدم صادرات نفت، ترامپ بسیار عجول تر از آن است که پاسخ سخنان روحانی را ندهد و یا کمی با تامل به آن بپردازد. او امروز در یک توئیت مشابه جمله معروف محمد جواد ظریف را که در برهه داغ مذاکرات هسته ای گفت هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن، به روحانی پاسخ داده است. رئیس جمهوری آمریکا در حساب توئیتر شخصی خود با نوشتن حروفی بزرگ و واکنشی انفعالی به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت خود در باره سخنان دیروز روحانی که تاکید کرده «آمریکایی ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست» را به خشم آورده بود، نوشت: یا اینکه پیامدهای آن را متحمل خواهید شد مانند آنچه که پیشتر و درخلال تاریخ اندکی متحمل شده اند.
ترامپ در ادامه افزوده است: ما کشوری نیستیم که گفته های خشونت آمیز و مرگ شما را تحمل کنیم.
روحانی روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه توطئه آخر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد: بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد.
روحانی بسیار واضح بر هشدار خود تاکید کرد که ابزار ما تنها تنگه هرمز نیست. روحانی گفت:  «تنگه های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».
رییس جمهوری با اشاره به برخی ژستهای حمایتی امریکایی از مردم و جدا کردن مردم از حکومت ایران، گفت: به ملت ایران اعلام جنگ می کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید، معنای حرف هایتان را بفهمید.
در نهایت رئیس جمهوری دو راه مشخص جلوی امریکا گذاشت و گفت آمریکایی ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست.
جدال کلامی دو رئیس جمهور در حالی داغ شده است که پس از خروج ایالات متحده از برجام، تحرکات مقامات امریکایی برای فشار همه جانبه بر ایران افزایش یافته بود. امریکایی ها در حرف و عمل تلاش می کنند اقتصاد ایران را که روی نفت پایه گذاری شده هدف قرار دهند و با سفر به کشورهای مشتری ایران، از آنها بخواهند خرید از ایران را متوقف کنند. ترامپ و وزیر خارجه او پمپئو بارها تکرار کرده اند که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد. این همان نکته ای بود که روحانی روی موضع شدیدی گرفت و گفت مگر می شود نفت منطقه صادر شود و نفت ما صادر نشود. این امکان پذیر نیست.
در این باره مایک پمپئو نیز امروز در یک سخنرانی ضمن ابراز  تمایل به گفت و گو به با ایران، اما باز هم تهدید خود را تکرار کرده و گفته «همان‌طور که ترامپ گفته ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی صورت خواهد گرفت که ما شاهد تغییرات ملموس، مشهود و مداوم در سیاست‌های تهران باشیم.»
پامپئو اعمال تحریم‌ها را مهم‌ترین محور کارزار فشار دولت آمریکا علیه ایران خوانده و از تمامی کشورها خواست به این کارزار بپیوندند. وی همچنین گفت دولت آمریکا به دنبال آن است تا واردات نفت از ایران را به نزدیک‌ترین حد تا صفر برساند.
در حال حاضر سوال این است که ایران و امریکا به جنگ نزدیک می شوند؟ باید گفت در حال حاضر همه مسائل با سرعت بالایی پیش می روند و پیش بینی وضعیت آینده حتی نزدیک سخت به نظر می رسد. اما باید گفت ترامپ در وضعیت بغرنجی قرار گرفته و تصمیم گیری برای او سخت است. پر واضح است که او تفکرات و تمایلات جنگ طلبانه ای دارد و افراد تندرو نزدیک به او هم بر این مسئله تاثیر می گذارد. او این تفکر را از گذشته دارد که یک جنگ می تواند به بالا رفتن محبوبیت داخلی او و تضمین پیروزی او در دور دوم انتخابات کمک کند. او در سال 2013 در یک توئیت گفته بود اوباما قصد دارد با یک جنگ علیه تهران محبوبیت خود را برای پیروزی در انتخابات بالا برود. این توئیت و چند موضع او در گذشته نشان می دهد او از چنین تفکری برخوردار است.
اما از سویی شکل دادن یک جنگ فراگیر در خاورمیانه در تضاد با شعارها و رفتاری است که او در یک سال و نیم اخیر داشته است. او به شدت از هزینه کردن در خاورمیانه برای درگیری بیشتر اجتناب می کند و انتقادهای بسیاری به دولت های گذشته بخاطر هزینه جنگ داشته است.
باید منتظر باشیم و ببینیم جدال لفظی دو رئیس جمهور به کجا می رسد. ترامپ مردی است که خیلی زود داغ میکند، هیجان زده می شود و توئیتهای جنجالی مخابره می کند. باید دید عمل و رفتارهای او هم در این راستا است یا تلاش خواهد کرد کانالی برای ارتباط با رهبران ایران پیدا کند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.