امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

نامزد حزب سبزها در انتخابات آمریکا:

حساب‌های بانکی عربستان سعودی را مسدود می‌کنم/ آمریکا، مشوق آپارتاید اسرائیل است

خبرگزاری فارس: حساب‌های بانکی عربستان سعودی را مسدود می‌کنم/ آمریکا، مشوق آپارتاید اسرائیل است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مصاحبه‌ به شدت از مواضع سیاست خارجی واشنگتن به ویژه در قبال ایران، سوریه، رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

«جیل استاین» به پایگاه «ریل کلیر ورلد» (real clear world) از مواضع و اولویت‌هایش در قبال خاورمیانه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفت.

او در پاسخ به سوالی درباره برجام تصریح کرد: «ما از توافق هسته‌ای ایران به عنوان گامی در جهت خلع سلاح اتمی حمایت می‌کنیم. ما درصدد روابط و پیوندهای بهتر با دولت ایران خواهیم بود و از روحیه دولت میانه روی (حسن) روحانی برای تعامل دیپلماتیک بیشتر سود خواهیم برد».

او ادامه داد: «با تعامل با دولت روحانی، ما در صدد کاستن از اثرگذاری تندروهای دست راستی ایران و بهبود اوضاع حقوق بشر در ایران هستیم. ما هیچ قصدی برای "محو کردن" ایران (آنگونه که خانم  هیلاری کلینتون گفتند) نداریم و همچنین قصد درگیر شدن در لفاظی خصمانه و جنگ طلبانه در قبال ایران نداریم کاری که آقای (دونالد) ترامپ آن را انجام داده است».

نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به سوالی درباره مواضعش علیه عربستان سعودی و نقش احتمالی آن در حملات 11 سپتامبر پاسخ داد.

 او گفت: «ما حساب‌های بانکی دولت عربستان سعودی را تا زمانی که آن‌ها کمک مالی به گروه‌های تروریستی را متوقف نکنند، مسدود خواهیم کرد».

استاین در ادامه این مصاحبه درباره بحران سوریه و لزوم تغییر سیاست آمریکا درباره این بحران اظهارنظر کرد.

 وی تصریح کرد: «تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در لیبی و عراق، هرج و مرجی را به وجود آورد که شبه نظامیان تندرو از آن استفاده کرده و قدرت گرفتند. بسیاری از سلاح‌هایی که ما داریم برای شبه نظامیان ضد دولتی به سوریه می‌فرستیم، در نهایت به دست داعش می‌رسند».

نامزد انتخابات 2016 ادامه داد: «یک چیز واضح است و آن اینکه دخالت آمریکا در خاورمیانه، دارد نفت روی آتش می‌ریزد. بهترین کاری که ما می‌توانیم در سوریه، خاورمیانه و جهان بکنیم، کاستن از تنش و درگیری و همچنین درگیر و شامل کردن هر چه بیشتری از بازیگران در روند کاستن از تنش و درگیری است».

خبرنگار آمریکایی از این نامزد ریاست جمهوری درباره پایگاه‌های نظامی واشنگتن در مناطق مختلف جهان از قبیل اردن و بحرین و تلاش‌های ضد تروریسم نظامیان آمریکایی در کشورهای مختلف سوال کرد و پرسید: «اگر شما به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدید، این پایگاه‌ها را بسته و به این برنامه‌ها پایان خواهید داد؟»

استاین پاسخ داد: «بله. طرح و پروژه تسلط نظامی و اقتصادی آمریکا بر خاورمیانه، فاجعه‌بار بوده است و ما باید این پیام را ارسال کنیم که سیاست خارجی‌مان در حال تغییر به یک سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی، حقوق بین‌الملل و حوقق بشر است».

او همچنین گفت: «بحرین، یکی از مثال‌های بسیار حمایت آمریکا از رژیم‌های سرکوبگر در خاورمیانه است».

از نامزد حزب سبزها درباره توافق کمک 38 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی طی 10 سال آینده سوال شد.

وی جواب داد: «ما به تامین مالی یا تسلیحاتی کشورهایی که به نحو سیستماتیک، حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را نقض می‌کنند، ادامه نخواهیم داد. این موضوع نه تنها برای اسرائیل صدق می‌کند بلکه برای عربستان سعودی، مصر، بحرین و دیگران هم صادق است».

استاین افزود: «وقتی اسرائیل در حال در پیش گرفتن سیاستهای اشغالگری، آپارتاید، ترور، شهرک سازی‌های غیرقانونی، تخریب منازل، محاصره و حصر، تنبیه دسته جمعی، ساختن سلاح‌های اتمی، بازداشت نامحدود و بی اعتنایی کامل به حقوق بین‌الملل است، آمریکا مشوق بدترین تمایلات دولت اسرائیل بوده  است».

این نامزد انتخابات آمریکا در نظرسنجی‌ها اقبال چندانی نداشته و بعید است که بتوان شانسی برای ریاست‌جمهوی وی قائل شد. با این حال نظرسنجی شبکه فاکس نیوز نشان می‌دهد که بسیاری از حامیان حزب دموکرات، به خصوص رأی دهندگان جوان به سمت نامزدهای حزب سوم، متمایل شده‌اند.

نامزد جنجالی انتخابات 96 با کاپشن معروف!



طرفداران احمدی‌نژاد در سال 84 او را با کاپشن دیده بودند و اصلا تصویری که هنوز در ذهن آنهاست، احمدی‌نژاد با کاپشن است. حالا او دوباره در سفرهای استانی‌اش کاپشن می‌پوشد.
محمود احمدی نژاد نامزد جنجالی انتخابات 96 با کاپشن معروف!
به این مطلب امتیاز دهید
41.9%58.1%

به گزارش جام نیوز، وب سایت اصلاح طلب عصر ایران در نوشتاری با اشاره به دولت نهم احمدی نژاد که مورد حمایت طیف زیادی از اصولگرایان و طرفدارانش بود نتیجه گرفته است که او در صورت حضور در انتخابات ۹۶ با کاپشن می‌آید!

 

کنایه این وب سایت به دلیل چهره مثبت احمدی نژاد در دولت نهم ریاست جمهوری است که به جهت اقدامات جنجالی اش بعد از این دولت طیفی از طرفدارانش را از دست داد.

 

در این یاداشت می خوانید:

 

«طرفداران احمدی‌نژاد در سال 84 او را با کاپشن دیده بودند و اصلا تصویری که هنوز در ذهن آنهاست، احمدی‌نژاد با کاپشن است. حالا او دوباره در سفرهای استانی‌اش کاپشن می‌پوشد.

دنیای سیاست دنیای پیچیده‌ای است. دنیایی که در آن هر رفتاری از سوی یک سیاستمدار می‌تواند حامل یک پیام برای جامعه و طرفدارانش باشد. لباس پوشیدن برخی سیاستمداران نیز دارای پیام‌های خاصی است. برای این معنا می‌شود یک مثال از سیاستمداران داخل کشور زد. کسی که ریاست‌جمهوری‌اش را با کاپشن شروع کرد و با کت و شلوار به پایان رساند.



محمود احمدی نژاد درانتخابات ریاست جمهوری سال 84 و البته زمانی که شهردار تهران بود از کاپشن استفاده می‌کرد. او با این کار به مردم پیام می‌داد که از جنس آنهاست. اصلا احمدی نژاد با شعار "مردی از جنس مردم" وارد صحنه شد. شهردار سابق تهران می‌خواست جامعه ایرانی از ظاهر و گفتار او بفهمد که او کسی است که مثل آنها زندگی می‌کند. کاپشن بهاری او حتی در آن سال‌ها پرطرفدار هم شد و در بازار هواداران رییس جمهور سابق آن را به نام "کاپشن احمدی نژادی" می‌خریدند.


احمدی نژاد تا اواخر دوره اول ریاست جمهوری‌اش از کاپشن استفاده می‌کرد اما تغییراتی که در او و رفتارش بعد از انتخابات سال 88 ایجاد شد، در سبک لباس پوشیدن احمدی نژاد قابل مشاهده بود. او دیگر از کاپشن استفاده نمی‌کرد یا حداقل کم استفاده می‌کرد. او در جلسات دولت، سفرهای استانی و سفرهای خارجی از کت و شلوار استفاده می‌کرد.


احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از سکوتی دو ساله، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم فعال شده است و به سفر استانی می‌رود اما دیگر کت و شلوار نمی‌پوشد و دوباره رو به کاپشن پوشی آورده است اما چرا احمدی نژاد در تابستان 95 بازهم کاپشن می‌پوشد؟



احمدی نژاد بعد از سال 88 به دلیل نزدیکی به مشایی یا طیفی که از جانب متحدان دیروز جریان انحرافی لقب گرفت شماری از طرفداران خود را در میان محافظه کاران سنتی از دست داد تا جایی که  بسیاری از نیروهای سنتی که برای پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نذر می‌کردند دیگر حاضر نیستند از او حمایت کنند و حتی برخی از آنها روحانی را به احمدی نژاد ترجیح می‌دهند. احمدی نژاد هم این واقعیت را درک کرده است.



او می‌خواهد نگاه هواداران گذشته خود را اصلاح کند و به خاطر همین تصمیم گرفته است تغییراتی در خود ایجاد کند. احمدی نژاد در اولین گام در ظاهر از مشایی فاصله گرفته است و سه سالی است که کسی او را در کنار مشایی ندیده است حداقل در مجامع عمومی این اتفاق نیفتاده است.



طرفداران احمدی نژاد در سال 84 او را با کاپشن دیده بودند و اصلا تصویری که هنوز در ذهن آنهاست، احمدی نژاد با کاپشن است. حالا او دوباره در سفرهای استانی‌اش کاپشن می‌پوشد. کاپشن پوشیدن او می تواند این پیام را به حامیان منتقل کند که احمدی نژاد 96، همان احمدی نژاد 84 خواهد بود. او بازهم سخنرانی‌های خود حول محور اسلام و انقلاب تبیین می‌کند و دیگر از بهار و ایرانی بودن خبری نیست.



آن گونه که از شواهد پیداست رییس جمهور سابق می‌خواهد به گذشته برگردد و رای کسانی را که روزی سینه چاک او بودند. به سوی خود برگرداند. پس می‌تواند گفت احمدی نژاد در صورت حضور در انتخابات 96 با کاپشن می‌آید!

مقاله‌ای که باعث خشم مقامات سعودی شد


معمار اقتصاد عربستان در مقاله ای با عنوان «آخرین تانگو در ریاض» از فروپاشی قریب الوقوع خاندان آل سعود سخن گفت.
«حسین عسکری» اقتصاددان، استاد بازرگانی و امور بین الملل در دانشگاه جورج واشنگتن، نویسنده و پژوهشگر در حوزه اقتصاد خاورمیانه و اقتصاد مالی اسلامی در مقاله ای در شبکه خبری «هافینگتن پست» با عنوان «آخرین تانگو در ریاض» از فروپاشی قریب الوقوع خاندان آل سعود در صورت عدم اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی سخن گفت. 
 
وی در این مقاله که باعث خشم مقامات عربستان شد و منجر به سانسور آن نیز شد می نویسد: «در سال ۲۰۱۵ سلمان بن عبدالعزیز بر مسند پادشاهی عربستان سعودی نشست. وی طی مدت زمانی کوتاه رسم دیرینه جانشینی در قبیله خود را که هدف از آن حفظ هماهنگی قبیله ای در رأس آن بود، با کنار زدن ولیعهد و تحمیل برادرزاده خود به عنوان ولیعهد جدید و انتصاب پسر سی ساله خود به سمت معاون ولیعهد که روزانه بر این قلمرو پادشاهی و صدها شاهزاده بلندمرتبه تر حکمفرمایی می کند،‌ دستخوش تغییر ساخت. 
 
محمد بن سلمان معاون جوان ولیعهد که اکنون سی و یکساله است، بدون معطلی به موضوعاتی اعتراف کرد که سالهاست در خارج از حلقه خاندان آل سعود زمزمه می شود: (۱) با توجه به کاهش قیمت نفت و روند شتابزده گذار جهانی به سوی منابع انرژی غیر کربنی، امکان تداوم مدل مصرف کنندگی کم بازده و سوبسیدهای اعطایی از نوع سعودی آن، هزینه های نظامی بی حدّ و حصر، بخش دولتی بادکرده به عنوان اولین و آخرین کارفرما و سایر هزینه های اسراف کارانه وجود ندارد (۲) در صورت ادامه این روند ورشکستگی ظرف ۱۵-۱۰ سال آینده از راه می رسد (۳) نیاز به یک بخش خصوصی موفق و مولد برای جایگزینی بخش بسیار بزرگ دولتی و اشتغالزایی برای نیروی کار به سرعت در حال رشد که این امر شامل حال زنان نیز می شود (۴) محروم شدن بخش دولتی از درآمدهای نفتی، و مهم تر از آن، لزوم هدایت این درآمدهای نفتی به سوی یک صندوق ذخیره ارزی فوق العاده جهت جایگزینی سرمایه نفتی؛ سرمایه نفتی که رو به اتمام است و حق مسلم و طبیعی چندین نسل از سعودیها بشمار می رفته (۵) آغاز شفافیت در سیاستگذاری و اجرای آن (۶) لزوم وضع مالیات (احتمالاً مالیات بر ارزش افزوده) برای تأمین درآمدهای دولت بجای درآمدهای نفتی (۷) اکثر داراییهای دولتی و احتمالاً منابع نفتی باید خصوصی سازی شوند و (۸) آخرین و مهمترین آنها این است که این کشور باید نهادهایی (مجموعه ای از قوانین از جمله حاکمیت قانون) را توسعه دهد که از بخش خصوصی حمایت می کنند،‌ جو اعتماد و اطمینان بوجود می آورند، هزینه معاملات تجاری را کاهش می دهند و از سرمایه گذاری داخلی و خارجی حمایت می کنند. 
 
شاهزاده محمد گزارشی موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» (که در اینترنت قابل دسترسی است) را به عنوان طرح خود معرفی کرد. شایان ذکر است که شرکت «مک کینسی و دوستان» که در امور مدیریتی خدمات مشاوره ارائه می دهد، این گزارش را تهیه کرده است. به رغم موافقت ما با توصیه های گسترده این گزارش، یک قلم افتادگی آشکار در این گزارش به چشم می خورد. اینکه این شاهزاده جوان چگونه می تواند این توصیه ها را به کار بندد و نهادها را ایجاد نماید؟ 
 
موضوعات و موانع مهم بر سر اجرای [این طرح] چیست؟ 
 
آیا خاندان آل سعود اوج گرفتن شتابزده شاهزاده محمد را می پذیرند و یا اینکه پس از مرگ پدر، ‌او را از سمت خود عزل می کنند؟ برای ما پاسخ روشن است؛ اما حتی بدون اشاره به شکسپیر، پاسخگویی به این پرسش را به قوه تخیل خوانندگان می سپاریم. 
 
آیا شاهزاده برای جلب موافقت اعضای مهم شورای مشورتی با این طرح، به اندازه کافی جلسه بحث و گفتگو برگزار کرده است؟ به عبارت دیگر، آیا اعضای خاندان آل سعود از جمله پدر شاهزاده، وابستگان مسن تر و حتی برادران بزرگتر وی آماده دست کشیدن از سبک زندگی شرم آور خود و قطع دسترسی اشان به خزانه هستند؟ آیا سعودیها و دوستان صمیمی آنها حاضرند با اجرای اصلاحات نهادی که فساد را ممنوع، کنترل و مجازات می نماید؛ شاهد پایان یافتن فعالیتهای تجاری رانت خواهانه (فاسد) باشند؟ آیا این احتمال وجود دارد شهروندان عادی سعودی که ممکن است خواهان مبادله حقوق سیاسی خود با امنیت اقتصادی باشند، در اِزای وعده ای مبهم مبنی بر اشتغالزایی در آینده با عدم دریافت هرگونه کمک و اعانه و پرداخت مالیات موافقت کنند؟ آیا آنها رویکرد عدم دریافت کمک و اعانه دولتی و سوبسید را به رغم ۴۵ سال بهره مندی نسلهای پیشین از این مزایا خواهند پذیرفت؟ آیا آنان با تحمل سختیها و مشقات موافقت خواهند کرد آنهم در زمانیکه شاهد بهره مندی خاندان سعودی و دوستان نزدیک آنها از ثروتهای نامشروع انباشته شده هستند؟ آیا ارتش نازپرورده عربستان سعودی با کاهش [بودجه نظامی] موافقت خواهد کرد؟ باردیگر ما قضاوت را برعهده خوانندگان می گذاریم. 
 
در این مرحله، یک توضیح روشن اِشکالی ندارد. همیشه اعطای کمک و اعانه بسیار آسانتر از پس گرفتن آن است، بویژه زمانیکه این کمکها و اعانات برای مدت زمانی طولانی توزیع شده و در ساختار اجتماعی به گونه ای تثبیت شده اند که تمامی شهروندان آن را حق طبیعی خود می دانند. 
 
همانطور که پیشتر گفته ایم، اصلاحات نهادی باید بنیان و شالوده چشم انداز شاهزاده محمد را تشکیل دهند. آیا وی قادر است نهادهایی (در اصل قوانین بازی اقتصادی با هدف کاهش هزینه های مرتبط با معاملات تجاری) را بنیان نهد که دربردارنده یک نظام حقوقی عادلانه و منصفانه باشد که مطابق آن،‌ تمام اتباع عربستان سعودی در پیشگاه قانون برابر باشند؛ در روند تصمیم گیری عمومی شفافیت وجود داشته باشد؛ قوانین تجاری، نظارت و اجرای آنها دقیق و استوار باشد؛ از اموال خصوصی حراست شود؛ قرارداد اجرا گردد؛ و یک نظام مالیاتی وضع شود که عادلانه بوده و در سراسر جهان مرسوم باشد. ما حتی نشانه هایی از آغاز یک چنین نهادسازی را شاهد نیستیم. 
 
چنانچه تمام موارد بالا در کلیت خود در نظر گرفته شوند، یک نکته عیان می گردد. به عبارت دیگر، این ابتکار عملها و اصلاحات بدون همراهی اصلاحات سیاسی یک امید واهی است. آیا خاندان آل سعود مایل است از اصلاحات سیاسی که آنها را از «حقوق موروثی» اشان برای یک بقای طولانی مدت محروم می نماید، حمایت کنند؟ آیا آنها تمایل دارند برای برقراری یک سلطنت مشروطه در کنار دولتی منتخب، زیر بار یک جدول زمانی بروند؟ باردیگر ما از خوانندگان می خواهیم که با گوشه نظری اندک به طرز فکر آل سعود به این پرسشها پاسخ دهند. شاهزادگان سعودی همواره در اعماق وجود خود یک واقعیت را باور داشته اند: اینکه [عربستان سعودی] ملک طلق آنهاست - پدران، پدربزرگان و اجداد آنها نیز که ممکن است با حدود چهل مرد، شمشیرها و خیانت این سرزمین را به زیر سلطه خود درآورده اند، [می پنداشتند که] عربستان سعودی مال آنهاست. حال برعهده خوانندگان است که قضاوت کنند آیا امکان اجرای مسالمت آمیز اصلاحات سیاسی وجود دارد یا خیر! 
 
خلاصه آنکه ما معتقدیم «چشم انداز ۲۰۳۰» به گونه ای مؤثر و مسالمت آمیز به مرحله اجرا درنخواهد آمد. در عوض، عربستان سعودی دچار فروپاشی خواهد شد. زمانی که این کشور از هم فرو بپاشد، آیا آمریکا و انگلیس برای نجات مشتریان سعودی خود دست به کارخواهند شد؟ ما که اینطور فکر نمی کنیم. آمریکا و سایرین به رغم هزاران سخنرانی پوچ و توخالی خود در حمایت از حقوق بشر و دولت منتخب، به حمایتهای خود از این مشتری تا زمانی که خریدار تسلیحات آنان و فرمانبردارشان بوده است، ادامه داده اند.
 
غرب به رغم اشکهای تمساحی که برای مرگ غیرنظامیان و شرایط دشوار پناهجویان می ریزد، در حالی به فروش بمب به عربستان سعودی ادامه می دهد که از این بمبها برای معلول کردن و کشتن غیرنظامیان در یمن استفاده می شود. ریا و تزویر قدرتهای غربی غیرقابل قبول است. با این حال، روزی که آنها پایان [سلطه آل سعود] را قریب الوقوع ببینند،‌ خود را به سرعت [از شر این مشتری] خلاص خواهند کرد؛ زیرا دیگر تاب تحمل تعارض و یا جنگ داخلی دیگری را در خاورمیانه ندارند؛ به ویژه در شرایط کنونی که از اهمیت نفت کاسته شده است. 
 
شاهزاده محمد دست کم باید بخاطر اعتراف به واقعیت که شن و ریگ بنیان نظام سعودی است، مورد تحسین قرار گیرد. عربستان سعودی از هم خواهد پاشید. این کشور از عهده ایجاد فرصتهای تجاری استوار و طولانی مدت بر نمی آید. هر شرکت سهامی عام که بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در سرزمین ریگِ روان آل سعود سرمایه گذاری کند، مسلماً سزاوار آنست که با شکایت سهامداران خود روبرو شود». 

هاشمی رفسنجانی: برخی مسئولان، به سپاه اجازه حضور در جنگ را نمی‌دانند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط سیاسی ایران در زمان آغاز جنگ و اوضاع نیروهای نظامی ارتش، سپاه و بسیج، گفت: در جبهه‌ مقابل ما غرب با تمام توان اطلاعاتی و تبلیغاتی، شرق با تمام تجهیزات نظامی و ارتجاع منطقه با حمایت‌های مالی، از ارتش بعث پشتیبانی می‌کردند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در جمع اعضای کانون خلبانان ایران، با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس به همه‌ی دلاوران آن عرصه‌ی تاریخی و مردم ایران، گفت: به عنوان کسی که از ابتدای جنگ تا انتها در مسؤولیت‌های متعدد از همه‌ی فراز و فرودها خبر دارم، وظیفه‌ی خویش می‌دانم از همه‌ کسانی که در جنگ نقش آفرینی کرده‌اند، صمیمانه تشکر کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط سیاسی ایران در زمان آغاز جنگ و اوضاع نیروهای نظامی ارتش، سپاه و بسیج، گفت: در جبهه‌ مقابل ما غرب با تمام توان اطلاعاتی و تبلیغاتی، شرق با تمام تجهیزات نظامی و ارتجاع منطقه با حمایت‌های مالی، از ارتش بعث پشتیبانی می‌کردند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «ایران، مظلومانه درگیر جنگ شد»، به جلسه‌ی سران آن روز نظام با جمعی از فرماندهان ارتش، به ویژه خلبانان نیروی هوایی در زیرزمین ستاد جنگ اشاره کرد و گفت: خلبانان آن روز از ما می‌خواستند که اگر می‌خواهید آتش بس را بپذیرید، فرصتی بدهید تا از حیثیت ایران و ارتش، دفاع و تجاوز بی‌شرمانه ارث بعث در بمباران ۱۱ فرودگاه کشور را جبران کنیم.

وی ، ۱۵۰ سورتی پرواز نیروی هوایی ارتش در روز اول را کارساز و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: عقبه‌ ارتش بعث در آن حمله چنان منهدم شد که هنوز پس از سال‌ها نتوانستند جبران کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اقدام شهید عباس دوران و خلبان منصور کاظمیان، در مقطع برگزاری اجلاس غیرمتعهدها که می‌خواستند در بغداد برگزار کنند و ما مخالف بودیم، اشاره کرد و گفت: با کبوتران آهنین بال خویش به همان ساختمانی زدند که قرار بود اجلاس در آن برگزار شود که اگر چه خود آسمانی شدند، اما نا امنی بغداد را برای همه جهانیان ثابت کردند که یک پیروزی سیاسی و نظامی برای ایران بود. چون ثابت کرد که بغداد امنیت لازم را برای برگزاری این اجلاس ندارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نقش نیروی هوایی برای تداوم صدور نفت ایران در زمان جنگ را یکی دیگر از کارهای ستودنی خلبانان ایرانی دانست و گفت: سیاست ارتش بعث جلوگیری از صدور نفت ایران برای تحت الشعاع قرار دادن اقتصاد کشور و هزینه‌های جنگ بود، اما خلبانان تیزپرواز ایران که روزی مانند نیروی زمینی در خاکریزها علیه دشمن می‌جنگیدند، در آن مقطع به کمک نیروی دریایی در خلیج‌فارس و دریای عمان آمدند و نگذاشتند نقشه‌ شوم ارتش بعث عملی شود.

وی با این خطاب به خلبانان که «شما افتخارات بزرگی در تاریخ جنگ خلق کردید»، گفت: برنامه ریخته بودند که یک هفته مرکز ایران را پس از اشغال خوزستان بگیرند و با خود می‌گفتند جدا کردن خوزستان از ایران که حتمی است، اما پس از هشت سال، هزیمت خویش را پذیرفتند که اسناد آن در نامه‌هایی که صدام برای من می‌نوشت، موجود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری مشکلات ماه‌های اول جنگ و ناهماهنگی‌های سیاسی در مرکز، گفت: بعضی از کسانی که مسؤولیت اداره جنگ را هم داشتند، هم به سپاه اجازه حضور در جنگ نمی‌دانند و هم تجهیزات ارتش را از رزمندگان خطوط مقدم پنهان می‌کردند. اما عشق جوانان ایران برای دفاع از خاک به گونه‌ای بود که سپاه و بسیج از همان نخستین روزها پا به پای ارتش به میدان کارزار رفتند و حماسه‌های بزرگی آفریدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص نقشه‌ شوم ارتش بعث برای جدایی خوزستان از ایران، گفت: در همان ماه‌های اول یاسر عرفات در سفر به ایران به من گفته بود که در ستاد کل ارتش بعث نقشه‌ی دیدم که دو فلش برای تسخیر مسجد سلیمان و بهبهان در استان خوزستان دارند که این نقشه، در راستای همان نقشه‌ شومی بود که فکر می‌کنند با اجرای آن انقلاب را شکست می‌دهند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با ارائه تحلیلی تاریخی از مقاطع مختلف جنگ و فراز و فرودهای پیشروی‌ها، پیروزی‌ها و عدم الفتح‌ها، گفت: در آخر جنگ همه‌ حامیان ارتش بعث در سازمان ملل سندی را امضا کردند که صدام شروع کننده جنگ و متجاوز است و باید هزینه‌های ایران را بپردازد که البته کارشناس آنها خیلی کم حساب کردند.

وی پیروزی سیاسی ایران در جنگ را مرهون پیروزی‌های نظامی رزمندگان در خطوط مقدم جبهه از جنوب تا شمال غرب دانست و گفت: همراهی نیروهای مردمی، جهاد سازندگی، شهربانی و ژاندارمری، کمیته‌های انقلاب اسلامی، عشایر، نظامیان جنگ‌های نامنظم و چریکی و مهم‌تر از همه بسیج با سپاه و ارتش برای تقویت توان نظامی ایران ستودنی است که می‌تواند درسی برای همه‌ ملتها در دفاع از کیان خویش باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به چرایی و چگونگی تأسیس و تشکیل سپاه پاسداران در اوایل انقلاب، گفت: با قدرت تمام مشغول خنثی سازی ناامنی‌های منافقین در اقصی نقاط کشور برای اجرای نقشه‌ی شوم تجزیه‌ خوزستان، کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، بود که وقتی جنگ آغاز شد، با همان توان و قدرت به سوی جبهه‌ها رفت و پا به پای ارتش دشمن را که بدون زحمت پیشروی می‌کرد، زمین‌گیر کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خویش نقش نیروی هوایی ارتش ایران را در پیروزی نهایی انقلاب و تثبیت آن به یاد آورد و با اشاره به بیعت همافران نیروی هوایی در مدرسه علوی با امام، گفت: آن بیعت کمر ارتش و رژیم پهلوی را شکست و بعدها در گزارش‌های ژنرال هایزر به مسؤولان آمریکایی آمده بود که دیگر به بقای رژیم پهلوی امیدی نیست.

وی محبوبیت خلبانان نیروی هوایی در بین مردم را نشان از صداقت رفتاری آنان در انجام وظیفه دانست و گفت: اوج این محبوبیت آنجاست که خلبانان ایرانی در هرجای دنیا که باشند، می‌درخشند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، در بخش پایانی سخنان خویش با گرامیداشت یاد و خاطره همه‌ شهدا، مفقودان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و ستودن صبر و استقامت خانواده‌های ایرانی برای بدرقه‌ فرزندان و استقبال از جنازه‌های شهدای خویش، گفت: وعده‌ خداوندی در این صبر و کمک به جبهه‌ حق، یاری الهی در «ان تنصرالله ینصرکم» است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با برشمردن برخی از اسناد غیرقابل انکار برای پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس، به عنوان یکی از اسناد، به سفر خویش با همراهی فرماندهان نظامی سالهای جنگ به عراق در سالهای پس از سقوط صدام اشاره کرد و گفت: اوج پیروزی مردم ایران را آنجا دیدیم که گروه‌هایی از همه‌ نظامی‌های ارتش عراق در کاخ ریاست جمهوری و اتفاقاً در ساحل دجله‌ای که ددمنش بعثی فرمان حمله به ایران را از آنجا صادر کرده بود، برای فرمانده‌ ایران در جنگ و به احترام پرچم ایران، سرود جمهوری اسلامی را خواندند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرنوشت منافقین را یکی دیگر از جلوه‌های پیروزی ایران در جنگ دانست و گفت: کسانی که با وطن فروشی، ستون پنجم ارتش بعث بودند و آن همه به مردم ایران خیانت کردند، امروز با دریوزگی در چند پادگان محصور، مرگ تدریجی خویش را می‌گذرانند و می‌دانند که این زندگی خفت بار نتیجه‌ی خیانت به کشور است.

وی تأکید کرد: علیرغم تحریمها در دوران دفاع توانستیم با تقویت ساصد و مراکز دیگر تحقیقات نظامی، قدرت دفاعی بومی را چنان بالا ببریم و برتر کنیم که امروز اقتدار نظامی و دفاعی ایران قابل انکار نیست و مایه وحشت بدخواهان است.

 در آغاز این دیدار، خلبان محمود ضرابی در سخنانی با یادآوری اقدامات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر این نکته که «نمی‌خواهیم کسانی که روزی در اوج بودند، امروز در کنج باشند»، گفت: براین اساس کانون خلبانان ایران را در سال ۱۳۸۶ با عضویت حدود هزار نفر تشکیل دادیم تا هراز چند گاهی دور هم باشیم و از خاطرات دفاع مقدس بگوییم.

وی با بیان این نکته که «۵۷ آزاده‌ی خلبان داشتیم که هفت نفر آنها آسمانی شدند»، بر آمادگی همه‌ خلبانان برای دفاع از ایران در هر شرایطی تأکید کرد و گفت: هر جا که باشیم، خود را سرباز ایران می‌دانیم.

در ادامه این دیدار هر یک از خلبانان با بیان خاطره‌ای از پروازهای خویش در روزهای دفاع مقدس به مشکلات معیشتی و حقوقی این روزهای خویش اشاره کردند و آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به آنان گفت: برخورداری از امکانات حق شماست که امتحان خود را به خوبی داده‌اید و مطمئن باشید که رهبری معظم و ریاست جمهوری نیز برای بهتر شدن اوضاع شما توصیه خواهند کرد.

در پایان این دیدار، نماد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که عقابی با بالهای باز و آماده‌ی پرواز است، از سوی مسن‌ترین خلبان حاضر به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهدا شد که آن خلبان هنگام اهدا، گفت: این نماد را از طرف همه‌ی خلبانان ایران به شما تقدیم می‌کنم که نماد صبر و استقامت در ایران عزیز هستید.

رونمایی از استراتژی هاشمی برای پیروزی در انتخابات 96


برخی وزرا و مسئولان دولتی در طول این مدت که بر سر کار بودند،نامهربانی ها فراوانی به آیت الله هاشمی کرده اند ولی از آنجایی که بنابر اعلام خودش، منافع ملی را بر منافع شخصی ممتاز می بیند، چشم بر این اقدامات اعضای کابینه بسته است و سعی دارد تا سال 1400 به اهدافی که دوران احمدی نژاد در آن وقفه انداخت برسد.

به گزارش نامه نیوز، جابه جایی های عظیم در تاریخ سیاسی ایران همواره مدیون تلاش های افرادی بوده است که نقش و تاثیرگذاری فراوانی در عرصه سیاست داشته اند. چه آنهایی که گاه از آبرو و جایگاه خود هزینه کرده اند و چه کسانیکه حتی زندگی و خانواده خود را برای بهبود اوضاع این کشور فدا کردند. 

از سویی نیز درایت و تدبیر برخی بزرگان نظام همواره برای ایجاد این تغییرات بزرگ در کشور جایگاه والایی داشته است. تا جاییکه همگان در انتخابات سال 92 و 94 مشاهده کردند که چگونه،آینده نگری آیت الله هاشمی رفسنجانی سبب کنار زدن تفکر و جماعتی از عرصه قدرت شد که نیت داشتند تا سال 1400 سکان هدایت دولت های ایران را در اختیار داشته باشند. 

امروز نیز به نظر می رسد آیت الله هاشمی رفسنجانی کمر همت بسته است تا برای بار دوم روحانی را به کرسی ریاست جمهوری برساند. فعالیتی زودهنگام اما سر وقت که می توان گفت از دیدار با آیت الله جوادی آملی، آغاز شد. البته شاید این دیدار را برخی در راستای روند معمول دید و بازدید بزرگان نظام قرار دهند اما انتشار سخنانی منتشر نشده در مورد انتخابات و نوید دو دوره ای شدن ریاست جمهوری روحانی، شائبه انتخاباتی بودن این گفت وگوها را به میان می کشد.

آغاز تبلیغات برای روحانی!

سایت هاشمی روز گذشته در اقدامی ،اظهارات رییس مجمع در اجلاس آموزش و پرورش را منتشر کرد و نوشت:«آیت الله از دلایل خود برای تداوم دولت روحانی تا سال 1400 می گوید. در ادامه آمده است:«اگر می بینید آلمان و ژاپن این روزها هنوز محکمترین اقتصاد دنیا را دارند اینها بعد از جنگ جهانی دوم و محروم و ممنوع شدن از اینکه که نیروی نظامی داشته باشند خوب نیروهای نظامی بیشترین خرج های را در کشورهای در حال جنگ می بردند، پول هایشان آزاد شد و رفت دنبال کارهای علمی تا اقتصادی علمی و دانش بنیان برای خودشان درست کردند، این راه الان باز شده در ایران، شما معلمان شما مدیران شما دلسوزان کشور و مربیان باید وارد این فضا بشوید مطمئنم که دوره دوم دولت آقای روحانی می تواند ما را به آنجا برساند. بسیاری از این سم پاشی ها، اهانت ها، هوچی گری هایی که می شود برای این است که کشور به آنجا نرسد و این کار خطرناک است. همه ما باید دست به دست هم دهیم فرقی نمی کند، اصولگرا و اصلاح طلب و معتدل و همه اینها بالاخره بچه های این انقلابند، اینها همه فرزندان امام اند، فرزندان رهبری هستند. هدفشان هم اعتلای کشور و ملت و سعادت مردم باید باشد. سر دعواهایی که داریم اختلافات سیاسی که دارند که نباید منافع کشور قربانی بشود، نباید آینده نظام زیر سوال برود و اینجوری در بیاید که دارید می بینید. همین الان ما یه آلودگی هایی داریم می بینیم این هم یکی از بحث هایی است که می خواستم با شما داشته باشم که باید خیلی مواظب باشید، در کشورهای منطقه ببینید همه جا آلوده هستند به تروریست وجنگ و خونریزی و ناامنی. اما این ایران در این جهنمی که اطراف ما الان داره شکل می گیرد مردمش می توانند امن زندگی بکنند واقعا اگر تحریم ها نبود امروز در نقطه اوج پیشرفت و توسعه بودیم منتها آن 7 -8 سال تحریم خیلی صدمه زد گرچه بعضی این تحریم ها را نعمت خدا محسوب می کنند، البته برای گول زدن مردم، چه نعمتی دارد تحریم؟»این بیانات آیت الله به نوعی تبلیغات زودهنگام برای روحانی محسوب می شود ولی شکی در صحت آن سخنان نیست.

مرجع همراه آیت الله

از سوی دیگر به دلیل اینکه آیت الله جوادی آملی در سال های گذشته و به ویژه انتخابات مختلف ریاست جمهوری نشان داده با آیت الله هاشمی هم نظر است و از آنجایی که ایشان از نفوذ و کاریزمای بالایی در میان اهالی حوزه و و روحانیت برخوردار است، پدر معنوی دولت اعتدال سعی دارد وی را برای ماندن در کنار روحانی تا سال 1400 راضی کند.

عطوفت در برابر نامهربانی

ناگفته نماند،برخی وزرا و مسئولان دولتی در طول این مدت که بر سر کار بودند،نامهربانی های فراوانی به آیت الله هاشمی کرده اند ولی از آنجایی که بنابر اعلام خودش، منافع ملی را بر منافع شخصی ممتاز می بیند، چشم بر این اقدامات اعضای کابینه بسته است و سعی دارد تا سال 1400 به اهدافی که دوران احمدی نژاد در آن وقفه انداخت برسد