حجتالاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به دو پرسش درباره روش برخورد امام حسن(ع) پاسخ گفته است.
این کارشناس تاریخ اسلامی به تشریح ابعاد روشی امام حسن(ع) پرداخت و به این پرسش پاسخ می گوید که آیا دوگانگی ای بین برخورد سیاسی و دینی امام حسن(ع) با امام حسین(ع) وجود داشته است؟
دکتر الویری در پاسخ به این پرسش که آیا صلح امام حسن علیهالسلام، حرکتی از روی انفعال بود گفت: پذیرش صلح در آن زمان از سوی امام حسن علیهالسلام، برای حفظ دین بوده است. علاوه بر این، حفظ انسجام امت و گشودن راهی که چراغ مکتب اهلبیت خاموش نشود را میتوان بهعنوان عوامل اصلی دیگر دانست. موضوع اول که حفظ دین بوده است، کاملاً واضح است و نیاز به توضیح ندارد، اما حفظ انسجام امت اسلامی و ممانعت از چندپارگی جامعهی اسلامی، موضوعی است که چندان به آن توجه نشده است. امام حسن علیهالسلام خودشان بهصراحت به این نکته اشاره میکنند. امام صادق علیهالسلام نیز در روایتی تصریح میکنند کاری که جدم امام حسن علیهالسلام انجام داد، بهترین کاری بود که خیر امت در آن نهفته بود.
این کارشناس تاریخ اسلام افزود: این یکی از آسیبهایی است که بیشو کم خود را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم نشان میدهد و باید آن را بهعنوان یک آسیب بدانیم. مرحوم صدوق در «عللالشرایع» روایتی را نقل میکنند که شخصی به نام ابیسعید نزد امام حسن علیهالسلام میرسند و در مورد صلح از امام سؤال میکنند و ایشان نیز با بحثی کلامی پاسخ میدهند و از ابیسعید میپرسند آیا من حجت خدا بر مردمان نیستم؟ آیا من امام مردم بعد از پدرم نیستم؟ آیا من همانی نیستم که پیامبر فرمودند حسن و حسین هر دو امام هستند، چه قیام کنند و چه قعود کنند؟ این سؤال نشان میدهد که این شائبه از همان ابتدا هم وجود داشته است و عدهای بر این باور ناصواب بودند که راه امام حسن علیهالسلام، راهی متفاوت از امام حسین علیهالسلام است.
وی ادامه داد: این تفکر و نگاه ناصواب، از عدم درک درست نسبت به مفهوم و جایگاه امام علیهالسلام نشئت میگیرد و اگر ما به جامعیت و نور واحد بودن آنها اعتقاد داشته باشیم، دیگر این تفکر معنا ندارد. همانطور که ائمه در مورد فضایل امام حسین علیهالسلام، قیام ایشان و فضایل اشک بر ایشان گفتهاند، ما نیز شکی در فضل ایشان در این موارد نداریم، اما اگر قرار باشد امام حسین علیهالسلام را از جنبهی امامت بالاتر از امام حسن علیهالسلام بدانیم، این تمایز قابل پذیرش نیست و کسانی که قائل به این تفکر (دوگانهپنداری) هستند، برایشان هیچ فرقی میان امام حسن و سایر ائمه وجود ندارد و کلیهی کارهای ائمه، از بعثت تا غیبت صغری، زیر سؤال میرود؛ چراکه غیر از امام حسین علیهالسلام، کسی دست به قیام نزد.
با این تفکر، اقدام پیامبر صلیاللهعلیه و آله وسلم در صلح حدیبیه، همکاری امیرالمؤمنین علیهالسلام با دستگاه خلافت در دوران گوشهنشینی، سکوت امام سجاد علیهالسلام در ماجرای حرّه و حتی برخی اقدامات امام حسین علیهالسلام هم زیر سؤال میرود؛ چراکه تا زمان حیات معاویه، امام حسین علیهالسلام نیز مانند امام حسن علیهالسلام، به صلح پایبند بودند و وارد جنگ نشدند و در حد فاصل سال 50 هجری (شهادت امام حسن علیهالسلام) تا سال 60 هجری (مرگ معاویه) دست به قیام نزدند.
حجت الاسلام الویری تاکیدکرد: امام حسین علیهالسلام حتی در روز عاشورا نیز دو خطبه خواندند و سپاهیان یزید را به حق دعوت کردند و ممکن است عدهای این دعوت را نوعی جهاد گریزی بدانند. حضرت حتی در آخرین لحظات زندگی خود و زمانی که در قتلگاه بودند و میدیدند که دشمنان به سمت خیمهها میروند، خطاب به آنها میگوید که اگر دین ندارید، آزاده باشید و اگر دین ندارید، غیرت عربی شما کجا رفته است؟ خوب اگر بخواهیم با معیار این تفکر پیش برویم، طبیعی است که اقدامات اهلبیت جملگی زیر سؤال میرود، در حالی که میدانیم اینگونه نیست و باید بهطرز دیگری به سیرهی اهلبیت نگریست.
شاید عجیب به نظر رسد اما یکی از بزرگ ترین جاذبه های کلانشهر بزرگی مانند توکیو، گزینه های متداولی مانند برج، مجسمه، موزه یا پارک نیست بلکه خط عابر پیاده است! شما حتما این خط عابر پیاده ی معروف را در پخش خبر، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی دیده اید. این تقاطع در میانه ی منطقه ی خرید مد روز توکیو قرار گرفته و با چراغ های نئون و بیلبوردهای عظیم تبلیغات پوشیده شده و در واقع به خودی خود خاص و شگفت انگیز نیست. اما آنچه که در محل خط عابر پیاده ی شیبویا جالب و دیدنی است زمانی اتفاق می افتد که چراغ های ترافیکی برای خودروها قرمز می شوند.
مانند بسیاری از خطوط عابر پیاده دیگر در ژاپن، زمانی که چراغ ها در این تقاطع قرمز شوند، همگی آنها در تمام جهات قرمز می گردند. به عبارتی ترافیک وسایل نقلیه متوقف شده و جمعیت عابرین پیاده منتظر در چهار گوشه ی تقاطع یکباره به داخل آن سرازیر می شوند. نویسنده ای این حرکت را به «بیرون ریختن تیله ها از درون یک جعبه» تشبیه نموده است. این افراد در میانه ی مسیر وارد یک جمع آشفته می شوند اما به جای اینکه به یکدیگر برخورد کنند، ماهرانه با پیچ و تاب خاصی از کنار هم حرکت می کنند. دیدن این میزان تواضع، ادب و هرج و مرج سازمان یافته برای هر فرد غیر ژاپنی بسیار هیجان انگیز بوده و شما را به فکر فرو می برد که چه چیز این سیستم را کنار هم نگه می دارد و چگونه مردم می توانند تا این میزان خوش رفتار و آداب دان باشند؟
این تقاطع به مدت یک دقیقه به عبور افراد پیاده اختصاص یافته و پس از آن چراغ ترافیکی تغییر کرده و بار دیگر خودروها برای حرکت در مسیر اولویت می یابند. در همین حال گوشه های تقاطع نیز بار دیگر و به آرامی با افراد منتظر پر می شود. در میان این افراد می توان خریداران، مسافران، دختران مدرسه ای و نوجوانانی را مشاهده نمود که همگی منتظر فرا رسیدن نوبت خود هستند و بالاخره چراغ عابر سبز شده و بار دیگر هرج و مرج نظام یافته نمایان می شود.
تقاطع شیبویا آنطور که از گفته ها و شنیده ها برمی آید شلوغ ترین تقاطع در تمام جهان است و در زمان های اوج، حدود 2500 نفر با هر بار تغییر چراغ عابر پیاده از آن عبور می کنند که این رقم به عددی بالغ بر 2 میلیون نفر در روز می رسد.
نام دیگر شکل خاص خطوط عابر شیبویا، تقاطع آشفته Scramble intersection است که در بریتانیا با نام خطوط عابر پیاده X و در آمریکا با عنوان خطوط عابر پیاده ی مورب Diagonal شناخته می شود. این نوع تقاطع با نام رقص بارنز Barnes Dance نیز شناخته شده و در حقیقت نام خود را از اسم مهندس ترافیکی به نام هنری بارنز گرفته که در دهه ی 40 میلادی و زمانی که به عنوان کمیسر خیابان در دنور خدمت می کرد باعث محبوبیت آن شد. اما جایگاه واژه ی «رقص» در این ترکیب از آنجا ناشی شد که گزارشگری در خبر عنوان کرد که این خط عابر پیاده آنقدر باعث خوشحالی مردم شده که مردم تمام مسیر را برای عبور از خیابان با رقص طی می کنند!
تقاطع آشفته در سال 1969 وارد ژاپن شد و این مصادف با زمانی بود که آمریکا و کانادا به بهانه ی ناکارآمدی کم کم این سیستم را کنار می گذاشتند و جالب است بدانید که از آن زمان تعداد این تقاطع ها در ژاپن به طور ثابت افزایش داشته و امروز بیش از 300 تقاطع آشفته در سراسر ژاپن وجود دارد.
اینگونه گفته می شود که بازدید از ژاپن بدون تجربه کردن خطوط عابر شیبویا ناقص است. اما اگر باز کردن راه عبور از مرکز یک تقاطع شلوغ برای شما جذاب نیست، می توانید آن را از فاصله ی دور تماشا کنید. بهترین مکان برای تماشای این منظره ی جالب و مسخ کننده از پنجره ی طبقه ی دوم استارباکس آن طرف خیابان در جبهه ی شمالی تقاطع می باشد.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، یک خاخام ارشد صهیونیست در گفتگو با کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی به سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان درباره تشبیه این رژیم به لانه عنکبوت اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد نصرالله دولت ما را بهتر از خودمان میشناسد.
به نوشته وبگاه خبری «پانوراما الشرق الوسط»، این خاخام به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: زمانی که نصرالله اسرائیل را سستتر از لانه عنکبوت دانست، ما سخنش را جنگ روانی علیه اسرائیل دانستیم و عنوان کردیم که این سخن برای بالابردن روحیه مبارزین «حزبالله» گفته شده اما به نظر میرسد حسن نصرالله، اسرائیل را بهتر از ما می شناسد.
وی با اشاره به گذشت چندروز از آتش سوزی حیفاء و عدم توانایی رژیم صهیونیستی در مهار آتش گفت: چند روز از آتشسوزی گذشته و دولت شکست خورده ما نتوانسته آن را مهار کند. من دیگر اطمینان ندارم که اسرائیل بتواند در صورت وقوع جنگ در منطقه، حداقل در حمایت مردمش اقدام موفقی انجام دهد.
این خاخام اسرائیلی افزود: دنیا در سال 2000 و 2006 ما را مسخره کرد و نتانیاهو اکنون بیش از هر زمان دیگر ما را اسباب خنده مردم دنیا ساخته است.