امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

کرسی ریاست از آن کیست، لاریجانی یا عارف؟


پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم و فرونشستن شور انتخابات، اکنون رقابت بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس آغاز شده است.
عارف و لاریجانی کرسی ریاست از آن کیست، لاریجانی یا عارف؟
به این مطلب امتیاز دهید
50%50%

 با اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حرف و حدیث ها برای ریاست مجلس دهم آغاز شده است. 

 

در دوره های گذشته بر اساس یک سنت سیاسی نماینده اول مردم تهران که معمولا سر لیست یک جریان سیاسی بود با رای فراکسیون اکثریت، ریاست مجلس را برعهده می گرفت که این امر در دوره هشتم و نهم مجلس تکرار نشد و اصولگراها ریاست مجلس را به منتخب اول مردم در استان قم سپردند.

 

پس از پایان انتخابات در دور دوم و مشخص شدن وزن سیاسی جریانات سیاسی در مجلس دهم، از عارف و لاریجانی به عنوان دو گزینه اصلی ریاست مجلس یاد می شود.

 

عارف به عنوان نماینده اصلاح طلبان و سر لیست امید و لاریجانی به عنوان نماینده اصولگرایان در رقابت با یگدیگر قرار گرفته اند، رقابتی که چندان به مذاق دولتمردان خوش نیست.

 

علی لاریجانی کمک شایانی به دولت تدبیر و امید به خصوص در برجام نموده و توانسته جریان اصولگرایی را در برخورد با دولت کنترل نماید و از سوی دیگر ائتلاف لیست امید بین اعتدالگرایان و اصلاح طلبان و همچنین دین عارف بر گردن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به عنوان چالشی برای روحانی به شمار می رود.

 

با پایان انتخابات و وزن کشی جریانات سیاسی مشخص شد که در این دوره نمایندگان مستقل نقش تعیین کننده ای در مجلس ایفا خواهند نمود و قدرت لابی گری و همچنین گرایش دولت، می تواند اثر جدی در تعیین رییس مجلس داشته باشد.

 

علی لاریجانی به عنوان یکی قدرت های لابی گری در مجلس ایران شناخته می شود و مدتی است جلسات رایزنی خود با نمایندگان جدید راه یافته به مجلس را آغاز کرده است. محمدرضا عارف منتخب مردم تهران و سرلیست ائتلاف اصلاح طلبان نیز جلسات مشابهی را برای رایزنی با نمایندگان جدید راه یافته به بهارستان آغاز کرده است.

 

رایزنی در بین جریان های سیاسی برای ریاست مجلس دهم در حالی است که در میان برخی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان اختلاف نظراتی وجود دارد. 

 

به نظر می رسد بدنه دولت عارف را اصلح می داند، اما علی لاریجانی، گزینه مطلوب حلقه اول تیم روحانی است. 

 

شاید آنچه که بیش از هر چیز تعیین کننده رییس مجلس دهم باشد، قدرت لابی گری با نمایندگان مستقل است که تعداد کرسی های بیشتری نسبت به ادوار گذشته ی مجلس را در اختیار دارند.

 

از سوی دیگر نشستن یا ننشستن عارف بر کرسی ریاست مجلس دهم نقش تعیین کننده ای در آینده روابط اصلاح طلبان با اعتدال گرایان خواهد داشت و باید دید ائتلاف این دو جریان سیاسی کشور تا کجا و تا چه زمانی ادامه خواهد یافت./نکته آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.