امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

فضاسازی مقامات آمریکایی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای

یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که اگر چه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در تلاشند تا زمان رسیدن به مهلت سی ژوئن به توافق دست یابند ولی حصول جزئیات مناسب و رسیدن به توافقی خوب برای آنها مهم‌تر است. این در حالی است که برخی مقامات رسمی و کارشناسان آمریکایی نیز مدعی هستند مذاکرات تمدید خواهد شد زیرا هر دو طرف منتظر هستند که طرف مقابل با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات مجبور به عقب‌نشینی شود.

به گزارش «تابناک» و به نقل از ال‌مانیتور این مقام آمریکایی که نخواسته نام وی فاش شود به گروه کوچکی از خبرنگاران گفته است که فعلا همه مذاکره‌کنندگان در تلاش هستند تا سی ژوئن به توافق برسند زیرا به تاخیر انداختن تصمیمات مهم کمکی به مذاکرات نخواهد کرد و کار را دشوارتر خواهد کرد.

وی ادامه داده که با این وجود، تمرکز اصلی مذاکره‌کنندگان آمریکایی بر رسیدن به یک توافق خوب است.

لورا روزن خبرنگار آمریکایی به نقل از یکی از مذاکره‌کنندگان ایرانی موضع مشابهی را تکرار کرده است. وی به ال‌مانیتور گفته: ما نمی‌خواهیم مذاکرات به بعد از مهلت تعیین شده کشیده شود ولی در عین حال ما از نظر زمانی احساس فشار نمی‌کنیم. مصمم هستیم که به توافقی خوب دست پیدا کنیم.

روز پنج‌شنبه در حالی که تیم‌های کارشناسی ایران و 5+1 به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا کار بر روی ضمایم فنی توافق نهایی را ادامه می‌دادند، وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده امریکا وارد وین شد. این هفته هلگا اشمید با عراقچی و تخت روانچی دیدار داشته است و قرار است روز جمعه این جمع به همراه مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های 5+1 جلسه‌ای را برگزار کنند.

پیشرفت‌ها در مذاکرات بعد از رسیدن به تفاهم لوزان در دوم آوریل کند بوده ولی طرفین همچنان با احتیاط از خوش‌بینی نسبت به رسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده خبر می‌دهند. از نظر آنها، افتادن چانه‌زنی‌ها و توافقات سخت به آخر دوره مذاکرات امری طبیعی است. شیوه حل و فصل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، یکی از سخت‌ترین موضوعات مورد بحث در این دوره بوده است.

یک مذاکره‌کننده امریکایی به ال‌مانیتور گفته است که مذاکرات بعد از لوزان طبق انتظار انها بسیار سخت بوده است. وی روزهای پایانی مذاکرات را به قطار هوایی شهربازی تشبیه کرده است زیرا مذاکرات هر روز در معرض چالش ایجاد شده توسط تحولات جهانی است. اگر چه هیچ زمانی مانند زمان فعلی برای گرفتن تصمیمات سخت مناسب نبوده است.

در مقابل مذاکره‌کنندگان ایرانی، شرط رسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده را دست برداشتن طرف مقابل از زیاده‌خواهی دانسته‌اند. هم عراقچی و هم تخت روانچی بر این نکته تاکید کرده‌اند.

برخی از مقامات فعلی و سابق آمریکایی به ال مانیتور گفته‌اند که معتقدند که مذاکرات حداقل در ماه جولای ادامه خواهد داشت زیرا دو طرف در تلاش هستند تا با استفاده از فشار زمان، عقب‌نشینی طرف مقابل را مشاهده کنند.

رابرت آینهورن مذاکره‌کننده سابق آمریکایی اخیرا در مطلبی نوشته است که با توجه به موضوعات مهم حل نشده و نیز حجم زیاد جزئیات مسائل که باید بر سر آن توافق شود، تصور این که طرفین تا اخر جولای به توافقی رضایت‌بخش برسند، سخت است.

آینهورن مدعی شده است که ایران امیدوار است، رسیدن به اواخر مهلت تعیین شده، آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی کند. آینهورن مدعی شده که این ایران است که به سرعت بیشتر در رسیدن به توافق نیاز دارد زیرا آمریکا توانایی این را دارد که تمدید چند هفته‌ای یا حتی چندماهه مذاکرات را تحمل کند.

طبق قانون کورکر  کاردین که اخیرا در سنای آمریکا برای نظارت بر توافق با ایران تصویب شده، در صورتی که دولت آمریکا، متن توافق با ایران را تا نهم جولای به کنگره تحویل ندهد ان گاه مهلت کنگره برای بررسی توافق با ایران از سی روز به شصت روز افزایش خواهد یافت. به عقیده جان ایساک عضو شورایی در مرکز کنترل تسلیحات، قانون فوق که در ابتدا با مخالفت دولت آمریکا مواجه شده بود اکنون به گونه‌ای به کمک مذاکره‌کنندگان آمریکایی آمده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.