این ساحل عجیب در نزدیکی شهر فورت برگ (Fort Bragg)، واقع شده و نکتهی جالب اینکه این ساحل در اصل نتیجهی آلودگی محیط زیست است. این سنگریزههای شیشهای تراش خورده، در اصل زبالههایی هستند که در طول سالیان متمادی و در بخش شمالی شهر، به دریا ریخته شدهاند و بعدها توسط امواج شکل داده شده و تراش خوردهاند. امروزه این ساحل به یک نقطهی گردشگری معروف و محبوب تبدیل شده است. مشاهدهی یک ساحل بینظیر و قدم زدن روی سنگهای گرد شیشهای از جمله دلایل جذابیت این نقطه است، اما به لحاظ مسائل بهداشتی باید از جمع آوری این سنگها خودداری نمود.
این ساحل کوچک که تنها 530 متر آن به سمت آبهای شفاف و کریستالی دریای آدریاتیک گسترده شده، در جنوب جزیرهی برک واقع شده است. این نقطهی دیدنی بازدید کنندگان فراوانی را به سوی خود جذب میکند که مایلند از گرمای خورشید لذت برده، به آب تنی در آبهای خنک ساحلی پرداخته و با ورزشهای آبی سرگرم شوند. این نقطه همچنین به عنوان مکانی مناسب برای موج سواری با تخته و بادبان به شهرت رسیده است.
این جا شاید یکی از دورافتادهترین سواحل جهان لقب بگیرد و معنای نام آن نیز جزیرهای از غبار است. در اصل این ساحل و طبیعت دست نخوردهی آن، بسیار دور از سرزمین اصلی واقع شده و شاید تنها ماجراجویان اصیل را به سوی خود جذب کند. همچنین در این نقطه استراحتگاههای قابل توجهی وجود دارند که اقامتی فراموش نشدنی را برای مسافران رقم خواهند زد. طبیعت بکر، فعالیتهای متنوعی از جمله ماهیگیری، سفرهای تفریحی با قایق، اسکی روی آب، پاراگلایدینگ و تماشای والها، دلفین و فلامینگوها از جمله جذابیتهای این منطقه برای گردشگران است.
این جزیرهی کوچک مدیترانهای، دارای 120 ساحل مبهوت کننده و جالب توجه است! در واقع اینجا یکی از مهیجترین نقاط مجموعهی جزایر بِلریک (Balearic)، به شمار میرود. به شفافیت آب آن توجه کنید، در کنار شنا کردن در این آب زلال و کریستالی، کانو و کایاک سواری نیز از دیگر فعالیتهای مفرحی است که در این ناحیه انجام میشوند. جایی فوقالعاده برای لذت بردن از مزایای سفر به سواحل در فصل تابستان.
ماسهی سیاه رنگ این جزیره نتیجهی فعالیتهای مکرر آتشفشانی است که در این جزایر رخ میدهند. سواحل متعددی در بیگ آیلند وجود دارد که در میان آنها پونه لوو (Punalu u) ازهمه مشهورتر است. در کنار رنگ غیر عادی ماسههایش، بازدیدگنندگان به آنجا سفر میکنند تا پیک نیک برگزار کرده و حمام آفتاب گرفتن لاکپشتها را به تماشا بنشینند.
ساحلی بینظیر و سمبلیک که زیبایی آن همچون تصاویر کارت پستالها تماشایی و به یاد ماندنی است و به نوعی میتوان گفت امضاء و مشخصهی اصلی جزایر سیشل به حساب میآید. سواحل نرم ماسهای، آب گرم و شفاف اقیانوس هند و تخته سنگهای بزرگ گرانیتی که در گوشه و کنار جزیره پراکنده شده و باعث به وجود آمدن غارها و حفرههای متعددی شدهاند، همه و همه از جمله دیدنیهای این نقطه به حساب میآیند.
ساحلی معروف و دیدنی که اغلب به عنوان یکی از زیباترین سواحل دنیا از آن نام برده میشود. عکاسان بویژه مایلند تا برای عکاسی سفری به این نقطه داشته باشند. اینجا بیشتر به خاطر تخته سنگهای جوش خورده با اشکالی جالب که شکل و ظاهری کاملا متفاوت بدان بخشیده، به چنین شهرتی دست یافته است. شنا، غواصی و کایاک سواری از جمله فعالیتهای پر طرفداری است که در این منطقه انجام میشوند. در کل میتوان گفت خلیجی است با چشم انداز تماشایی و مبهوت کننده.
نام این ساحل در زبان عربی الغرب است، ساحلی که در جنوبیترین نقطه کشور پرتغال واقع شده و از خطوط ساحلی تماشایی برخوردار و با غارهای آهکی دیدنی لبریز شده است. سواحل تأثیر گذاری که میتوان به صورت پیاده و یا با قایق به بازدید از آنها رفت. گشت و گذار در میان این ستونهای ماسه سنگی که درگوشه و کنار و بر فراز دریا گسترده شدهاند خالی از لطف نخواهد بود.
این نقطه بویژه به دلیل آبشار مک وی (Mc Way) به شهرت رسیده است که از صخرهای در نزدیکی اقیانوس به پایین فرو میریزد. خلیجی که به شدت تماشایی است و اگر چه دسترسی به ساحل آن دشوار است، اما بازدیدکنندگان فراوانی را به سوی خود جذب میکند که خود را با قایق بدانجا رسانده و از این منظره دیدنی لذت میبرند.
سواحل این نقطه به ویژه شب هنگام بسیار تماشایی و البته رویایی هستند، زمانی که پلانکتونها با فعل و انفعالات شیمیایی به درخشش افتاده و به نورافشانی میپردازند در نتیجه این مخلوقات دریایی کوچک با نوری آبی، درخشان و جادویی میدرخشند. این نقطه نیز همانند ساحل هایامز (Hyams)، در شب بسیار رمانتیک و دوست داشتنی است. در کنار این پدیدهی نادر طبیعی، خلیج جرویس به دلیل فعالیتهای تفریحی متنوع و دریایی خود نیز به شهرت بسزایی دست یافته است.
در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «اقتدار ولایت» که همزمان در منطقه عمومی کویر قم و برخی نقاط دیگر کشور برگزار شد، 2فروند موشک قدر H از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهداف در سواحل مکران در فاصله ١٤٠٠ کیلومتری شلیک شد.
در این مرحله از رزمایش، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا و برخی مسئولان ستادکل نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.
مرحله نهایی رزمایش از اولین دقایق بامداد روز گذشته آغاز شد و در روز اول انواع موشکهای قیام، شهاب و قدر از روی زمین و از داخل سیلوهای زیرزمینی شلیک شده بودند.
این اولین رزمایش موشکی سپاه پس از پذیرش برجام است.
چکیده: بسیاری از مدیران اجرایی و رهبران سازمانی مایل به تغییر فرهنگ سازمانی برای حرکت در جهت بهبود هستند، اما نکته اصلی این است که این اشتیاق به تحول فرهنگ در سازمان تا چه حد موجب بهبود رفتار افراد و روند کار کردن آنها میشود؟در این راستا سه اصل اساسی که با استفاده از آنها سازمان شما میتواند فرهنگ خود را گسترش داده و توسعه بخشد را معرفی کردیم. در ادامه به ۷رکن اساسی دیگر اشاره خواهیم کرد.
۱. رهبران سازمانی معتمد غیررسمی را بیشتر کنید
اختیار و قدرت که توسط یک مقام رسمی اعطا میشود، نباید با رهبری سازمانی اشتباه گرفته شود. رهبری سازمانی یک مشخصه طبیعی است که بهطور غیررسمی بدون توجه به عنوان یا موقعیت در چارت سازمانی نشان داده میشود. بهدلیل اینکه رهبران سازمانی مورد اعتماد و غیررسمی که در هر سازمانی یافت میشوند، اغلب چندان شناخته نمیشوند؛ وقتی صحبت از جلو بردن فرهنگ میشود، آنها بارها نادیده گرفته شده و بیکار میمانند.
شناسایی چنین رهبرانی از طریق مصاحبهها، ارزیابیها و ابزارهایی مانند تحلیل شبکه سازمانی ممکن خواهد بود؛ تحلیلهایی که به شرکتها اجازه ایجاد نقشههای روابط اجتماعی پیچیده داخلی را با تحلیل آمار ایمیلها و جلسات میدهد.
وقتی شناسایی شدند، این رهبران سازمانی میتوانند همپیمانان قدرتمندی باشند؛ کسانی که میتوانند از طریق « انجام امور» بر رفتار سازمانی تاثیر بگذارند. در حقیقت، زمانی که شرکتها، سازمانشان را طراحی میکنند، میتوانند رهبرانی را شناسایی کنند که نقاط قوت متفاوتی در رهبری سازمانی دارا هستند.
در یک شرکت بزرگ نفتی، یک رهبر سازمانی غیررسمی به نام اسامه به دلیل نزدیکی کارش با تجهیزات بهعنوان «یاور- توربین» شناخته میشد. نقش اسامه به او تاثیر رسمی بسیار اندکی میداد، اما زمانی که شروع بهکار در پالایشگاه کرد، با مهندسین، تکنسینهای تعمیر و نگهداری و اپراتورها در کارخانه قدم میزد و نکات فراوانی را متوجه میشد. در نتیجه، او همه افراد را میشناخت و روابط را با نظم و انضباط توسعه میداد. هرگاه فردی میخواست در مورد کارکرد واقعی شرکت بداند، باید با اسامه صحبت میکرد؛ چرا که تنها او بود که یا پاسخ سوال را در دفترچه یادداشت خود داشت یا اینکه میدانست که کارمندان دقیقا باید از چه کسی سوال کنند.
زمانی که این شرکت یک پروژه مشترک بین عملیات و تعمیر و نگهداری در جهت همکاری بیشتر برای بهبود اعتبار کارخانه تشکیل داد، میدانست که به اسامه به عنوان عنصر اصلی نیازمند است. او با افراد در ارتباط بود، الگوها را برای تشویق همکاری تعریف میکرد و موفقیتهای بسیاری نیز بهدست آورد. شناسایی، استخدام و پرورش چنین رهبران سازمانی غیررسمی به شرکتها اجازه میدهد تا از استعدادهایشان استفاده کنند و تلاشهای تحول شرکت را به پیش ببرند.
۲. اجازه فارغبال بودن به رهبران سازمانی ندهید.
اکثر سازمانها تمایل دارند که فرهنگ را به انباری از منابع انسانی حرفهای تبدیل کنند، اما رهبران سازمانی در همه بخشهای شرکت، در حفظ و پشتیبانی رفتارهای مطلوب، انرژیبخشی به احساسات فردی و تقویت همترازی فرهنگی، سهیم هستند. ایجاد تعهد احساسی، مانند صدایی است که سایرین را جذب میکند.
اگر کارکنان شرکت شاهد انفصالی بین فرهنگی که یک سازمان ترویج میکند و فرهنگی که رهبری رسمی از آن پیروی میکند باشند، به سرعت خود را از فرهنگ تبلیغشده خلاص خواهند کرد و به سادگی رفتار رئیس ارشدشان را تقلید خواهند کرد. افرادی که در راس هستند باید نشاندهنده تغییری باشند که قصد ترویج آن را دارند. در اینجا چند عامل مهم دخیل هستند. تعدادی از رهبران سازمانی مناسب باید برای شروع فرآیند موافق باشند.
زمانی که جیم راجرز مدیر ارشد اجرایی در شرکت جنرال موتورز در فرت وین در ایالت ایندیانا بود؛ کار او بدون نتیجه و بیهوده بود؛ چرا که گروه رهبری او با بیش از ۱۵ رهبر سازمانی به ندرت با یکدیگر به عنوان یک «تیم واقعی» کار میکردند. همانطور که جان کاتزنبچ و داگلاس کی.اسمیت در «خرد تیمها» توصیف کردهاند: ایجاد یک سازمان کارآمد. یک تیم واقعی تیمی است که سطح بالایی از تعهد احساسی را دارا باشد؛ نقش رهبری سازمان بهجای حرکت سلسله مراتبی، بسته به مهارتها و تجربه آنها و چالشهای لحظهای به آسانی بین اعضا تغییر میکند.
اعضای تیم یکدیگر را برای کیفیت کار جمعیشان مسوول میدانند. بهطور قابلتوجهی، در جنرال موتورز، اعضای ارشد تیم رهبری، اغلب توانمندیهای یک تیم واقعی را در ایجاد واحدها و فعالیتهای فردی کسب و کارشان نشان دادهاند. بنابراین راجرز تصمیم گرفت تا روشهایی برای تقسیم آنها به چند تیم با سه یا چهار عضو برای حل مسائل خاص بین سازمانی در مقابل گروه بزرگتر بیابد. طی زمان، او زیرگروهها را برای تطبیق مسائل نوظهور ترکیب کرد. با کار در تنظیمات زیرگروههای متفاوت، مدیران اجرایی وفاداری و همراهی را توسعه دادند که در عوض موجب شد تا اثربخشی گروه به عنوان یک کل بیشتر شود.
۳. رفتارها را با اهداف کسب و کار مرتبط کنید.
وقتی افراد درمورد احساسات، انگیزهها و ارزشها (که همگی المانهای حیاتی فرهنگهای قوی هستند) صحبت میکنند، این مکالمه میتواند اغلب به انتزاع و بیخبرى از کیفیت واقعى، تغییر جهت دهد و از مسیر موفقیت بازار دور شود.رفتارهایی را انتخاب کنید که هدف آنها بهطور خاص بهبود عملکرد کسبوکار باشد و بتواند در طول زمان اندازهگیری شود.اقدام یک شرکت نفتی برای کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری تاسیسات صنعتی، اهمیت چنین نگرشی را برجسته میکند که شامل رفتار مهم، توانمندسازی و تصمیمگیری درست است.
یکی از کارمندان نمونه شرکت تصمیم گرفت که آشکار کردن هزینهها به کارگران یک حرکت هوشمندانه خواهد بود. بنابراین او برچسبهای قیمت را در قسمتهای مختلف ماشینآلات نصب کرد. این نشانهها موجب تغییرات رفتاری در تصمیمات میشوند؛ تصمیم اینکه آیا باید تجهیزات را تعمیر کرد یا جایگزین کرد. پیشنهاد کارگران و مدیران بهجای جایگزینی تجهیزات گرانقیمت تعمیر آنها است. این شرکت صرفهجویی در هزینه توسط کارمندان را تجلیل کرده و تبلیغ میکند. این رفتارها منجر به تغییری در تمرکز و طرز فکر میشود.
۴. به سرعت تاثیر را نشان دهید
ما در عصری زندگی میکنیم که مدت زمانی که میتوانیم فکر خود را متمرکز کنیم بهطور قابلملاحظهای کوتاه است. زمانی که مردم در مورد ابتکارات و تلاشهای جدید میشنوند و سپس برای چندین ماه هیچ فعالیت مرتبطی در مورد آنها نمیبینند، نسبت به آنها بدگمان خواهند شد و این دلیل اهمیت نشان دادن تلاشهای فرهنگی بر نتایج کسبوکار با بیشترین سرعت است. یک روش موثر برای انجام این کار نشان دادن راهنماهای عملکرد است. راهنماها نسبتا تلاشهایی با ریسک کم هستند که رفتارهای خاصی را که سپس میتوانند ارزیابی شوند معرفی میکنند.
آنها اغلب بر یک داشبورد تکیه میکنند که اثرهای مطلوب، تاکتیکهای استفاده شده و معیارهای خاصی که بهکار برده میشود را تعریف میکند. زمانی که بل کانادا (شرکت مخابرات کانادایی) ابتدا از رفتارهای جدیدی در شرکت برای بهبود خدمات مشتری و سودآوری استفاده کرد، تعداد شکاکان به سطوح مختلف رهبری سازمان بسیار بیشتر از معتقدان آن بود. دلیل آماری برای اثبات کارکرد تاکتیکها وجود نداشت، بنابراین مایکل سابیا، مدیرعامل اجرایی تصمیم گرفت که یک آزمون اولیه pilot test (یک مطالعه اولیه در مقیاس کوچک بهمنظور ارزیابی اجرایی شدن، زمان، هزینه و تاثیر برای پیشبینی فروش است) در واحد فروش نزدیک تورنتو راه بیندازد.
اسپانسرهای این آزمون، در یک چارچوب زمانی فشرده ۸ ماهه از پخش خبر جلوگیری کردند و راههای واقعبینانه از اندازهگیری تغییر رفتاری، عکسالعملهای مشتری و فروشهای واقعی و عملکرد سود را توسعه دادند. با مجهز شدن به نتایج مثبت در این نواحی- افزایش ۲۹ درصدی در رضایت مشتری در خردهفروشیها، افزایش ۳۱ درصدی در درآمد هر تماس در مراکز تماس- این شرکت به تسریع گسترش این تلاشها در جغرافیاها، فعالیتها و کسب و کارهای متفاوت ادامه داد.
۵. از روشهای بین سازمانی استفاده کنید.
ایدهها میتوانند مانند ویروس بین بخشهای سازمانی و عملکردها و همچنین از بالا به پایین و از پایین به بالا گسترش یابند. یک راه قدرتمند برای گسترش ایدهها از طریق رسانههای اجتماعی است: وبلاگها، فیسبوک یا لینکدین و توئیتر- نه از طریق مدیریت ارشد بلکه از برخی رهبران مورد اعتماد غیررسمی که در اصل چهارم توضیح داده شد.
تاکنون ثابت شده است که در مقایسه با روشهای سنتی توزیع، رسانههای اجتماعی میتوانند در گسترش اطلاعات، اخبار و موسیقی موثرتر باشند. مردم اغلب زمانی که ببینند چیزی توسط دوستان و همکاران پیشنهاد میشود و به اشتراک گذاشته میشود، پذیرای آن هستند. این نوع از تایید اجتماعی برای افراد بسیار قانعکنندهتر است. حرکت محتوا نیازمند یک هنر است، حرکت رفتار نیز نیازمند مهارت است.
برای مثال در مدلی که ما با موفقیت در موقعیتهای مختلف آزمون کردهایم، یک شرکت با تعدادی گروههای منتخب از ۱۲ تا ۱۵ رهبر سازمانی غیررسمی در سه یا چهار بخش مختلف کسب و کار شروع میکند. پس از چند هفته، ۱۰ تا ۱۵ گروه اضافی از رهبران سازمانی غیررسمی در هر بخش کسب و کار بهکار گرفته شدند.
پس از حدود سه ماه، گروههای موجود برای گسترش و ورود افراد جدید تشویق شدند. پس از اینکه سه تا ۶ ماه بعد سپری شد، گروهها خودمختارتر شدند و اجازه کنترل توسعه خود را پیدا کردند. ضمنا، این شرکت ارتباطات بین گروهها را برای اشتراک دانش و دیدگاهها تسهیل میکند. هنگامی که رفتار گسترش مییابد، رهبران شرکت شاهد افزایش عملکرد به علاوه تصدیق همتایان و رهبری سازمانی هستند.
۶. تلاشهای برنامهای را با رفتارها همتراز کنید
تا اینجا ما به نقشی که رهبران غیررسمی میتوانند برای کمک به حرکت ایدهها ایفا کنند تاکید کردهایم. اما تطبیق مسیر جدید فرهنگی با روشهای موجود انجام کسبوکار مهم است. مکانیزمهای غیررسمی و مداخلههای فرهنگی باید با اجزای رسمیتر سازمان ادغام شوند؛ نه اینکه در اهداف مخالف بهکار روند. با ایجاد ساختاری که مردم در آن، از طریق نظمی مانند طراحی سازمان، تجزیه و تحلیل، منابع انسانی و بهبود فرآیند کار کنند، سازمان رسمی یک محرک منطقی برای اعمال کارمندان فراهم میکند؛ گرچه سازمان غیررسمی موجب میشود تا تعهد احساسی بهترین عملکرد را ایجاد کند.
گروه مارین (سپاه تفنگداران دریایی ایالاتمتحده) یک مثال کلاسیک از ترکیب تلاشهای رهبری رسمی و غیررسمی سازمانی است. از رهبران سازمانی رسمی این واحدها انتظار میرود که قصد و نیت افسری که دو سطح از آنها بالاتر است را بدانند و با هر دستور یا وضعیتی که متناقض یا در تعارض با این هدف است اعلام خطر کنند.
اما رهبران سازمانی غیررسمی نیز وجود دارند: هر زمان که رهبر سازمانی رسمی موقعیتهای بالا را از دست بدهد، هر کدام از چهار عضو یک تیم خط مقدم تفنگدار، برای هدایت گروه آماده است. این به آن معنا است که رهبران سازمانی غیررسمی نیز نیاز به دانستن هدف افسری که دو درجه از آنها بالاتر است دارند. ترکیب شیوههای غیررسمی با ساختارهای رسمی به توانایی سازگاریهای به موقع میدان جنگ کمک میکند.
۷. فعالانه موقعیت فرهنگی را طی زمان مدیریت کنید.
شرکتهایی که موفقیتهای بزرگی در کار با فرهنگ سازمانی بهدست آوردهاند و ما به آنها «سوپراستارهای فرهنگی» میگوییم؛ فعالانه نیروهای فرهنگی خود را نظارت و مدیریت میکنند. چرا؟ همانطور که در ابتدا بیان کردیم، زمانی که با اولویتهای استراتژیک و عملیاتی تنظیم میشود، فرهنگ میتواند منابع پنهان انرژی و انگیزه را شکوفا کند؛ منابعی که میتواند تغییرات را سریعتر از فرآیندها و برنامههای رسمی شتاب بخشد.
حتی اگر امروز شما فرهنگ بسیار موثری داشته باشید، ممکن است برای فردای شرکتتان کافی نباشد. ساوتوست ایرلاینز (Southwest Airlines)، یکی از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی در ایالاتمتحده آمریکا، میتواند مثالی از یک شرکتی باشد که در آن فرهنگ در طول زمان مدیریت شده است. بهدلیل شهرت این شرکت در موفقیت بلندمدت در صنعت، جایی که حتی بزرگترین بازیگران صنعت شکست میخورند، ساوتوست با ایجاد غرور بین همه کارمندان همواره بر قدرت خود افزوده است.
ساوتوست دریافته است که ایجاد محیطی که کارمندان بالاتر از مشتریان و مالکان قرار میدهد، حس تعهد احساسی و غرور را پرورش میدهد که موجب ارائه خدمات عالی به مشتریان میشود. اما در ساوتوست، کار روی فرهنگ هرگز تمام نشده است. همینطور استراتژی، تاکتیکها و تکنولوژیهای ایرلاین، که برای برخورد با یک محیط خارجی در حال تغییر، تلاشهای خاص منابع انسانی در طول زمان تغییر یافتهاند.
زندگی در فرهنگ خودتان
تا حد زیادی، فرهنگ میتواند با نیروهای طبیعی مانند بادها و جزر و مدها مقایسه شود. این المانها در پس زمینه هستند، گاهی مشاهده نمیشوند و گاهی واضح هستند. بهدلیل قدرت بیاندازه، آنها میتوانند برنامهها را مخفی کنند و جلوی پیشرفت را بگیرند. واقعا نمیتوان آنها را کنترل کرد یا تغییر داد. اما اگر شما به آنها احترام بگذارید و دریابید که چگونه آنها را بسازید، اگر با آنها کار کنید و از قدرت مخفی آنها استفاده کنید، آنها میتوانند به منبعی از انرژی تبدیل شوند و مساعدت قدرتمندی ایجاد کنند.بهترین راه برای شروع این است که از خودتان چندین سوال بپرسید.
مهمترین نیروهای احساسی که عملکرد افرادتان را تعیین میکند، چیست؟ چه تغییرات رفتاری در برخورد با ضرورتهای استراتژیک و عملکردی بیشترین اهمیت را خواهند داشت؟ رهبران غیررسمی قابل اعتماد که شما میتوانید از آنها کمک بگیرید چه کسانی هستند؟ و شما و رهبران سازمانی بالاتر شما چه کاری را بهطور متفاوت میتوانید انجام دهید تا این رفتارهای مهم را آشکار و تقویت کنید؟ البته، شما نباید برای رسیدن به اهداف و نتایج چشمگیر یکشبه برنامهریزی کنید. منتظر یک سیر تکامل باشید نه یک انقلاب.
یکی از چالشهای کار با فرهنگ این است که به تدریج تغییر میکند؛ اغلب این روند برای رهبران سازمانی که در مواجهه با رقبای پرسرعت بسیار کند هستند، خبرهای خوبی نیستند. اما آیا خبرهای خوب هم وجود دارد؟ اگر با فرهنگ با احترام و زیرکی برخورد کنید؛ درست مانند محیطی که شما و شرکت شما در آن زندگی میکنید، میتوانید از آن برای تسریع رقابت استفاده کنید. هیچ زمانی بهتر از حالا برای شروع نیست. دست بهکار شوید.
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امروز سه شنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با دستور جلسه «بررسی و تصمیم گیری در خصوص پروژه های پیشنهادی برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد» برگزار شد.
معاون اول رئیس جمهور، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد را موضوعاتی پُراهمیت برای پیشگیری و مقابله با فساد عنوان کرد و گفت: البته پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی فقط بر عهده دولت نیست بلکه قوای سه گانه، نهادهای مختلف و آحاد جامعه نیز در این زمینه مسئولیت دارند، چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی وظیفه ای ملی است و مشارکت عمومی را می طلبد.
جهانگیری بر لزوم پیگیری پروژه های زیر مجموعه برنامه ملی در شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد تاکید کرد و افزود: اگر این پروژه ها به طور جدی دنبال و اجرایی شود، شاهد پیشگیری و کاهش چشمگیر فساد خواهیم بود.
وی گفت: متاسفانه امروز فساد مانند خوره ای به جان کشور افتاده و وسعتی که تخلفات در بخش های مختلف پیدا کرده به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نیست و روح انسان را آزار می دهد و دولت نیز اهتمام جدی دارد که به شکل ریشه ای با فساد مبارزه کند.
جهانگیری همچنین بر لزوم شناسایی گلوگاه ها و منافذ بروز و ظهور فساد تاکید کرد و گفت: یکی از اصلی ترین زمینه های بروز فساد، زمین است و علی رغم اینکه قوانین لازم در زمینه طرح کاداستر و مالکیت زمین سالهاست که به تصویب رسیده اما هنوز اقدامات لازم نهایی و تکمیل نشده و اراضی ملی مورد تجاوز زمین خواران، متخلفین و سوء استفاده گران قرار می گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارشهای مستند دستگاه های نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی کشور، از بخشهای گمرک، مالیات، بانکها، شهرداری ها، معاملات دولتی و ثبت و اسناد به عنوان مهمترین بخشهای فساد خیز در کشور نام برد و بر ضرورت تمرکز هرچه بیشتر بر این بخش ها را برای پیشگیری و مقابله با تخلفات تاکید کرد.
وی افزود: باید با اتکا به اقتصاد مقاومتی، شفافیت لازم را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم و مانع از عملکردهای غیرشفاف و ناسالم در بخشهای مختلف کشور شویم.
در این جلسه معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارشی از مشخصات طرحها و پروژه های پیشنهادی برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد ارائه کرد و به تشریح بررسی های صورت گرفته در دبیرخانه ستاد برای تدوین پروژه ها و شاخص های ارزیابی، ضرورت و اهداف کلان هر پروژه و برنامه زمانبندی و بودجه مورد نیاز اجرای پروژه ها پرداخت.
بر پایه گزارش معاون سازمان مدیریت، برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد دارای ۶ طرح و ۱۵ پروژه است که طرح های مذکور عبارتند از دولت الکترونیک و همراه، مبارزه با اقتصاد زیرزمینی و قاچاق، شفاف سازی و مبارزه با فساد مالی، اداری و اقتصادی، توسعه اقدامات فرهنگ مبارزه با فساد، توسعه و حمایت از مالکیت فکری و امنیت حقوقی مالکیت و توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیک.
در این جلسه که وزرای نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رئیس جمهور در امور مجلس و رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، طرحها و پروژه های پیشنهادی برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضرین در جلسه نظرات و دیدگاه های خود را برای بهبود برنامه های دولت در جهت پیشگیری و مقابله با فساد و شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد ارائه کردند و تصمیمات لازم در خصوص طرحها و پروژه های مذکور اتخاذ شد.