امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

نگرانی رژیم صهیونیستی از صادرات گاز ایران

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، اشتاینتس افزود: نمی توان مسئله ژئو سیاسی را نادیده گرفت و خطر، گشوده شدن درچاه های خشکی گاز ایران است که در این صورت سر ما بی کلاه باقی خواهد ماند.


الاخبار خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعداز آنکه بحث اقتصادی استخراج گاز این رژیم اشغالگر را به ایران ربط داد، موضوع را برای بررسی اقتصادی ، امنیتی و راهبردی به کمیته ای متشکل از چند وزیر کابینه خود محول کرد در حالیکه این کمیته هیچگونه صلاحیتی در این باره ندارد.

این کمیته کوچک وزراتی رژیم صهیونیستی برای بررسی طرح ارائه شده از سوی وزارت انرژِی این رژِیم اشغالگر در خصوص استخراج گاز در دریای مدیترانه و صادرات آن تشکیل شده است.

وزیر انرژی رژِیم صهیونیستی با بیان اینکه « مجبور هستیم در دریا گاز استخراج کنیم»، گفت: اگر اسراییل براساس برنامه طراحی شده در دریای مدیترانه گاز استخراج کند در طول 30 سال 150 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت و این مبلغ از کمک های آمریکا به آن در چند دهه اخیر بیشتر است.



** جان کری سهامدار شرکت نوبل انرژی

پایگاه صهیونیستی کلکلیست هم فاش کرد، «شکی وجود ندارد که جان کری وزیر خارجه آمریکا منافعی را در بازار گاز اسراییل دارد».

این پایگاه با بیان اینکه « جان کری دارای سهامی به ارزش یک میلیون دلار درشرکت آمریکایی نوبل انرژِی است»، افزود : وزیر خارجه آمریکا فشارهایی را بر کابینه اسراییل به نفع شرکت نوبل انرژی وارد کرده است.

براساس گزارش این پایگاه صهیونیستی، جان کری تا پایان سال 2013 سهامی به ارزش یک میلیون دلار در شرکت نوبل انرژی داشته و ارزش این سهام در چند وقت اخیر افزایش یافته و او حتی در سال 2015 هم تعدادی دیگر از سهام این شرکت را خریده است.

کلکلیست اضافه کرد که جان کری بارها با نتانیاهو تماس گرفته و خواستار تسهیل فعالیت نوبل انرژی در فلسطین اشغالی شده و حتی توافق فروش گاز توسط اسراییل به اردن را پیگیری می کند.

شرکت آمریکایی نوبل انرژِی به همراه شرکت دیلیک ازمهمترین شرکت هایی هستند که در زمینه استخراج انحصاری گاز در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله در چاه های تمار و لفیتان فعالیت می کنند.

رییس جمهوری، مسوولیت روحانیون را برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی بسیار سنگین دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم و ضروری است که روحانیت برای جامعه وحدت بخش باشد و امیدآفرینی کند.

تهران - شمارش معکوس برای پایان مهلت خودخوانده نگارش متن توافق جامع شروع شده است. این را نه در ورق خوردن برگه های تقویم که در رفت و آمد دیپلمات های ارشد هفت کشور جهان در راهروهای هتل کوبورک می توان دید.

تهران - یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای اظهارات درباره پیشرفت در نگارش متن توافق جامع را نه تایید کرد و نه تکذیب و گفت: هرچند که برخی پرانتزها پاک شده ولی پرانتزهای مهم باقی مانده است.

تهران – معاون اول قوه قضاییه شامگاه پنج شنبه در جمع خانواده های شهدا و ایثارگران قوه قضاییه گفت: براساس وظیفه اسلامی انقلابی و وظیفه ای که قانون برعهده دستگاه قضا گذاشته صیانت از حقوق شهروندان،حکومت،فرد و جامعه وظیفه ذاتی قوه قضاییه است.

تهران - سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی عصر پنج شنبه با سرگئی ریابکوف همتای روس خود که با فاصله کمتر از یک هفته به وین بازگشته، گفت و گو کردند.

پکن - «وانگ مین» معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد گفت که کشورش خواستار توافق سریع، کامل و جامع در خصوص موضوع هسته ای ایران است.

تهران - کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد نامه سرگشاده روز چهارشنبه گروهی از مشاوران سابق ریاست جمهوری که خواستار یک توافق هسته ای محکم با ایران شده بودند، تا حد زیادی مطابق با چهارچوب مذاکراتی دولت آمریکا است که در ماه آوریل اعلام شد.

تهران - آخرین تمرین تیم ملی والیبال ایران برای رویارویی با قهرمان سال گذشته جهان امشب در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد.



**اخبار خارجی

بغداد - عضو پارلمان عراق با اعلام اینکه مقامات این کشور نگران سوء استفاده سعودی ها از گروهک تروریستی منافقین هستند، از سازمان ملل بخاطر مانع تراشی در برابر اخراج اعضای این گروهک از خاک عراق انتقاد کرد.

اسلام آباد- دستگاه اطلاعات وامنیت عربستان در روزهای گذشته یک شخصیت پاکستانی را که به انجام مصاحبه ها و سخنرانی های آتشین علیه رژیم سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا شناخته می شود، هنگام سفر عمره در شهر مکه دستگیر کرده است.

تهران - معاون وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که روسیه با رفتار تهدیدآمیز هسته ای خود «با آتش بازی می کند» و آمریکا مصمم است تا از دستیابی مسکو به برتری قابل توجه نظامی از طریق نقض «معاهده نیروهای هسته ای میانبرد» جلوگیری کند.

کوالالامپور– کوه آتشفشانی سینابونگ درغرب اندونزی فعال شد و پس از به هوا برخاستن دود و خاکستر ناشی از این آتشفشان از دهانه آن، هزاران نفر از ساکنان مناطق نزدیک کوه مجبور به گریختن از خانه وکاشانه خود شدند.

لندن – دادگاه بدوی 'وست مینستر' لندن روز پنجشنبه ژنرال 'کارنزی کاراکه ' رییس دستگاه اطلاعاتی و سرویس های امنیتی رواندا که به اتهام جنایت جنگی در انگلیس بازداشت شده بود، با قید وثیقه یک میلیون پوندی ( 1.6 میلیون دلار) ، آزاد کرد.

تهران - شورای امنیت سازمان ملل و مسوول امور امداد رسانی این سازمان روز پنجشنبه خواستار اجازه ورود کشتی ها به بنادر یمن برای انتقال کمک های انسانی به این کشور شدند.

نیویورک- کمیته پناهندگان سازمان ملل کمبودهای مالی این نهاد را بزرگترین مانع رساندن کمک های ضروری به حدود چهار میلیون پناهنده سوری در منطقه و بیش از 20 میلیون نفر از ساکنان کشورهای میزبان این پناهندگان دانست.

مسکو - دهها نفر از فعالان سیاسی روسی عصر پنجشنبه با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در مسکو، سیاست های مداخله جویانه این کشور در سطح بین المللی را محکوم کردند.

جزئیاتی دیگر از توافق بین ایران و 1+5: آمریکا تحریم ها را 99 بخش کرده که 66 قسمت آن لغو می شود!

بین الملل > انرژی‌ هسته‌ای - برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو، باز هم به موضوع توافق احتمالی آینده اختصاص داشت، هر چند موضوع برنامه، نگاهی به گذشته داشت: بیانیه لوزان، الزام آور بود یا نبود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو استاد دانشگاه که متخصص در حقوق بین الملل بودند، در میزگرد دیشب شبکه 2 حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، مجری از یکی از مهمانان پرسید: "در یکی دو روز اخیر آمریکایی ها به صورت جدی تاکید ویژه ای دارند بیانیه لوزان، توافقی حقوقی و الزام آور است و فضای رسانه ای زیادی نیز بر همین اساس به وجود آوردند. به نظر شما این بیانیه، یک توافق حقوقی است؟
حسن سواری، استاد حقوق بین الملل دانشگاه در این باره گفت: در نظام حقوق بین الملل عهدنامه تعریف دارد و در "معاهده معاهدات" که در سال 1969 تصویب شد، در ماده 2 معاهده تعریف شده که یک عهدنامه بین المللی، سند توافقنامه به صورت مکتوب است و تحت حاکمیت حقوق بین الملل قرار می گیرد. این تعریف، جامع و کامل نیست تا مصادیق را به روشنی تعریف کرد. ولی وقتی به معاهده سال 69 به عنوان یک بسته کامل نگاه کنید، علاوه بر شرایط شکلی ماده 2، رکن قصد و اراده طرفین نیز برای وجود یک عهدنامه بین المللی دیده می شود و این باید کشف شود که طرفین منعقد کننده چنین سندی، قصد الزام آور شدن این سند را داشتند؟ بنده تصور می کنم این قصد در بیانیه لوزان نیست. در جای جای بیانیه لوزان، اطراف این سند (ایران و 1+5) خواستند با وسواس، این را القا کنند که قصدشان، الزام آوری و قدرت اجرایی این سند نبوده است. به خصوص اشاره می کنم به عبارتی که بارها تاکید شده هیچ چیزی مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گرفته شود.
به صورت آکادمیک اسناد بین المللی را از دو صورت می توان ارزیابی کرد. یکی نگاه ذهنی و سوبژکتیو است و یکی نگاه عینی یا اوبژکتیو. در دیدگاه ذهنی باید قصد و اراده اطراف این سند را کشف کنید و ببینید آیا بنا بوده این را الزام آور تلقی کنیم؟ از دیدگاه عینی نیز باید عبارت را دید آیا الزام آور است یا نه.
در توافق ژنو و بیانیه لوزان، هر دو از یک منظر معاهده بین المللی تلقی نمی شوند. از منظر دیگر، معاهده بین المللی تلقی می شوند و الزام آورند. ولی به نظر می رسد اینها را می توان معاهده تلقی نکرد. طرف ایرانی این وسواس را به خرج داده که بیانیه لوزان، معاهده بین المللی تلقی نشود.
نمونه ای نیز در تاریخ داریم که در اختلاف بین یونان و ترکیه بیانیه ای درباره فلات قاره دریای اژه امضا شده بود و بر همین اساس نیر یونان می خواست از ترکیه دعوای بین المللی اقامه کند، ولی دیوان دادرسی بین المللی این بیانیه را الزام آور تلقی نکرد و وارد رسیدگی به دعوا نشد.


بیانیه لوزان تعهدات را به توافق نهایی منتقل می کند
مجری از مهمان دیگر برنامه پرسید: آیا این بیانیه حقوقی و الزام آور است یا خیر؟
دکتر موسوی در پاسخ گفت: ما بارها از مقامات مذاکره کننده شنیدیم این یک بیانیه است و الزام آور نیست. مقامات آمریکایی نیز به این مسئله تاکید کردند که بیانیه است و الزام آور نیست. ولی به محتوا و بندها که نگاه کنیم می بینیم نوعی تعهدات ایجاد کنند. تعهداتی که در آینده مکن است الزام آور از لحاظ سیاسی و حقوقی باشد.
نکته ای هم ذکر کنیم که استفساریه از شورای نگهبان در سال 62 به عمل آمد، این شورا تفسیر کرد روی اسامی اسناد بین المللی دقت نمی کنیم و مهم نیست. این مهم است که آیا سند برای ایران تعهدات ایجاد می کند یا نه. وقتی این اسناد را می بینیم در بیانیه لوزان و توافق ژنو، می بینیم تعهداتی را برای ما ایجاد کرده. تعهدات طرف مقابل ابهام آمیز است، ولی تعهدات ما روشن و مشخص است. ولی تعهدات آنها همراه با لایه های مختلف و از "اما و اگر" برخوردار است. آن چیزی که مربوط به ما می شود، تعهدات ایجاد می کند. طرفین در زمان اعلام و پس از آن، گفتند این بیانیه است و الزام آور نیست. وقتی می بینیم در محتوا، تعهد به وجود می آورد. ما باید دقت کنیم این که منتهی به توافق نامه احتمالی دیگر می شود، این تعهدات منتقل به آن می شود. در حال حاضر به واسطه عدم قصدی که طرفین ذکر کردند، این بیانیه الزام آور نیست. بلکه ممکن است در توافق احتمالی آینده این مبنا قرار می گیرد، لذا لازم است بیانیه لوزان مورد بررسی قرار گیرد و ایرادها تکمیل شود و باید تجدید نظری روی آن ایجاد شود. بنابراین، باید برگشت روی آن کار کرد و هیات مذاکره کننده روی آن کار کنند و منافع و مصالح جمهوری اسلامی باید روی آن تاکید شود.

مجری باز پرسید: پس دو استاد حاضر در این برنامه می گویند الان بیانیه لوزان تعهد الزام آوری نیست؟
موسوی گفت: در آینده ممکن است این بیانیه مبنا قرار گیرد، باعث تعهدات شود.

مجری پرسید: یکی از چهارچوبها و خط قرمزهایی که از سوی نظام مشخص شده، این بود که تحریمهای مالی، اقتصادی و بانکی باید در روز امضا لغو شوند. آیا بیانیه لوزان این مسئله را تامین می کند؟
سواری گفت: خیلی مشخص نیست مندرجات بیانیه در سند نهایی که پیش نویس معاهده بین المللی باشد، کپی می شود. دست اطراف سند یعنی 1+5 و نمایندگان جمهوری اسلامی باز است که متن نهایی را بر اساس توافق آینده بنویسند. ما مواجه با یک گفتگو و داد و ستد هستیم که امتیازاتی می دهیم و امتیازاتی می گیریم. ممکن است خط قرمزها خیلی مطلوب نباشد. اعضای محترم هیات ایرانی روی خط قرمزها پافشاری کردند و خواسته اصلی آنها این بوده که تحریمهای ظالمانه با آغاز اجرای تعهدات برچیده شود.

آغاز اجرای تعهدات ایران چه زمانی است؟

مجری پرسید: آغاز اجرا یعنی چی؟
سواری گفت: گفتگوها انجام می شود و باید همین آغاز اجرا را نیز تعریف کمنند. تصور می کنم دو طرف در طی گفتگوها باید به راه حل عملی دست پیدا کنند.

مجری از دکتر موسوی، آیا شما با این سخن همعقیده هستید؟
موسوی گفت: مقام معظم رهبری اشاره کردند که در روز امضا باید تحریمها لغو شود. هیات مذاکره کننده می گویند این موعد "تاریخ اجرا" است و طرفهای توافق می گویند زمانهای نامهفومی که مشروط به اجرای تعهدات ایران است باید در نظر گرفت. از لحاظ تحریمها تفاوتهایی پیش آمده بین توافق ژنو و بیانیه لوزان. در ژنو قرار بود به طور کامل تحریمهای مربوط به هسته ای که توسط اروپا، آمریکا و شورای امنیت وضع شده، لغو شود. در لوزان به شکل دیگری-با وجودی که بیانیه است- این موضوع مشخص شده. اولا آمریکا به جای لغو، بحث توقف تحریمها را آورده که باید این اصلاح شود. در توافق ژنو هم از لحاظ تقنینی و قانونی و هم اجرا قرار بود انجام شود.در بیانیه لوزان فقط بحث اجرا را مطرح کرده اند. یعنی تفاوت می کند و اینها فقط اجرا را متوقف می کنند. در تحریمهای ژنو، توافق شد همه تحریمها مرتبط با هسته ای باید پایان داده شود. در بیانیه لوزان، فقط تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی مطرح می شود که اینها با همدیگر تعارض دارد. آمریکا نیز دقت کرده که تحریمهای ثانویه را می خواهد لغو کند و تحریمهای اولیه که درباره کشور خودشان است، باقی می ماند.

مجری پرسید: درباره شورای امنیت و تحریمهای این شورا آمده که باید به نحوی پیش برود که همه تحریمهای هسته ای لغو شود. آمریکایی ها اخیرا، تحریمهای شورای امنیت را به 99 قسمت تقسیم کردند. می گویند 66 قسمت را برمی داریم و 33 قسمت موثر را تا زمان اقدامات ایران برنمی داریم. این چگونه است؟

سواری گفت: در ژنو و لوزان اشاره شده پس از امضای توافقنامه، شورای امنیت قطعنامه ای را صادر می کند که همه تحریمهای این شورا بر می دارد. باید در گفتگوها، این جزئیات روشن شود که خواسته ما در بیانیه ژنو تامین شود که همه تحریمها و 6 قطعنامه شورای امنیت، باید رفع اثر شود. این سئوال شما مربوط به سئوال قبلی می شود. این الفاظی که به کار رفته، بیشتر درباره نوع تحریمهاست. در درون جامعه آمریکا، برخی از تحریمها بر اساس فرمانهای قوه مجریه و ریاست جمهوری است و برای آنها "لغو" را به کار بردند. ولی برای تحریمهای کنگره که از اختیار رئیس جمهور خارج است، "توقف اجرا" را به کار برده اند.


تعابیر زیبایی که خطرناک است
مجری باز هم پرسید: این حرف را شما (مهمان دیگر برنامه) هم تایید می کنید؟
موسوی گفت: اینها (آمریکایی ها) خیلی حساب شده سند را تنظیم کرده اند. طرف مقابل ما طرف با صداقت و درستی نیست. اینها حساب شده است و مخصوصا چنین عباراتی را به کار بردند تا مشکل ایجاد کنند. در لوزان می آیند تحریمها را نسبت به ژنو، می آورند روی اقتصادی و بانکی. بعد هم فقط تحریمهای ثانویه لغو می شود و بعد منوط به راستی آزمایی آژانس می کنند. همه درها بسته است. قطعنامه های شورای امنیت را نیز با تعبیر زیبایی، به کار برده که "کلیه تحریمهای شورای امنیت لغو می شود" ولی می گویند قطعنامه دیگری می آید که اقدامات محدودیت ساز را تصویب می کند. ممکن است قطعنامه بعدی ذیل فصل 7 بیاید و می تواند محدودیت ساز باشد و می تواند همه محدودیتها را دو مرتبه اعمال کند.

مجری پرسید: عناصر ژنو، 5 بخش دارد، یکی درباره غنی سازی، اقدامات شفاف سازی و موضوع آب سنگین اراک مطرح است. درباره تحقفیق و توسعه چیزی نیامده، ولی در لوزان، برای تحقیق و توسعه مطالبی آمده و حتی محدودیت هایی نیز وضع کرده اند. اینها آیا الزام آور است؟
سواری گفت: در ژنو و لوزان هر دو تحقیق و توسعه به کار رفته. در پلان مشترک سوئیس (ژنو)، مقداری غلیظتر و جدی تر بیان شده، ولی در بیانیه لوزان، اندکی ضعیف تر است. ما باید چانه بزنیم. تنوع الفاظ را باید در نظر گرفت و طرف ایرانی باید چانه بزند. تحقیق و توسعه در معنای متعارف و فنی که آقای دکتر صالحی -که برایشان آرزوی شفا داریم- مسئول فنی این قضایاها هستند و می گویند در مدت برزخ که 7 تا 10 سال است کفایت می کند. ما باید ببینیم در ازای این چه چیزی می گیریم. هر توافقی، یک داد و ستد است. باید لغو تحریمها را دنبال کنیم و در تحقیقات نیز در کشور بسته نمی شود. ما یک طرف قضایا هستیم و آنها نیز طرف دیگر. باید تا جایی که امکان دارد، چانه بزنیم.


مجری گفت: رهبری فرمودند محدودیت 10-15 ساله را قبول نمی کنیم. این به لحاظ حقوقی چه شکلی دارد؟

موسوی گفت: همه انسانها و کشورها، حق توسعه دارند. استفاده صلح آمیز هسته ای حق ما است و چرا باید نیاز کشور را از دیگران بخواهیم در حالی که خودمان می توانیم بسازیم. اگر در آنجا ذکر شده یک مدتی این ها معوق باشد، این کلمه "یک مدت" را می شود بلند مدت در نظر گرفت و به کار برد، این به معنی متعارف بودن بحثها است. بحثهای 10 و 15 و 25 سال و برخی گفته اند به طور نامحدود، قابل قبول نیست. این که بگوییم بلند مدت، 6 ماه یا یک سال یا دو سال باید در نظر گرفت. این که بگویند 20 یا 25 سال، عمر یک انسان است، یعنی همه کار کارشناسان ما باید متوقف شوند. نمی شود در یک عبارت نوشت 15 سال، این یک عمر است. نهایتا باید 1 سال یا 2 یا 3 سال در نظر گرفت. اگر قرار است به توافق احتمالی برسیم، این نکات باید اصلاح شود. اگر لوزان اعلامیه است و وزن حقوقی ندارد، در توافق نهایی، باید مواردی که مقام معظم رهبری گفتند را در نظر بگیریم و طرف نهایی هم نمی تواند معترض شود که این الزام آور است، چون توافق نبوده و تنها بیانیه در لوزان امضا شده.

تماس تلفنی پوتین با اوباما درباره مذاکرات ایران

کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره مذاکرات ایران رایزنی کرده است.
به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در تماس تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود اوضاع خاورمیانه به ویژه موضوع داعش و اوضاع اوکراین را بررسی کرده است.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد پوتین و اوباما درباره «اوضاع بیش از پیش خطرناک سوریه» گفتگو و بر لزوم حفظ «وحدت» قدرت‌های بین المللی در مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور تاکید کردند.

این نخستین تماس میان سران روسیه و آمریکا از ماه فوریه محسوب می‌شود و اوباما به پوتین گفت که روسیه باید به بندهای آتش بس اوکراین پایبند باشد و تمام نیروها و تجهیزات روسیه را اوکراین خارج کند.

منبع: تسنیم

رویس خطاب‌به‌کری:باتوافقی‌بد به واشنگتن برنگردد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای از وزیر امور خارجه این کشور خواست تا با یک توافق هسته ای بد با ایران از وین به واشنگتن بازنگردد.
به گزارش مشرق، به نقل از نشریه هیل، «اد رویس» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا در حالی این بیانیه را خطاب به جان کری منتشر کرد که وی قرار است روز جمعه برای مذاکره با همتای ایرانی خود راهی وین پایتخت اتریش شود.

رویس در این بیانیه با یادآوری مطالب مطرح شده از سوی مشاوران سابق باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر توافقی سخت تر با ایران نوشت: وقتی مشاوران و مقامات نزدیک شما در این باره سخن می گویند، شما باید بدانید که در مسیر غلطی در مذاکرات هسته ای با ایران قرار دارید.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به جان کری پیشنهاد داد تا نامه مشاوران سابق اوباما را همراه خود به میز مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ ببرد. رویس روز چهارشنبه نیز در نامه ای جداگانه به اوباما از شیوه کنونی مذاکرات هسته ای با ایران انتقاد کرده و خواستار توافقی معنی دار و پایدار با ایران شده بود.

براساس طرحی که نمایندگان کنگره آمریکا تصویب کرده اند، هر توافق احتمالی هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ پس از امضا برای تایید باید ظرف ۳۰ روز در کنگره بررسی شود. این در حالی است که باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز نسبت به عبور از خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات با ایران ابراز نگرانی کرده بود.

گفتنی است ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در حال مذاکره برای نگارش متن توافق نهایی هسته ای براساس راه حل های بدست آمده در مذاکرات ۱۳ فروردین لوزان سوئیس تا پیش از پایان یافتن ضرب الاجل ۱۰ تیرماه هستند.