امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ




تحولات اخیر در سیاست‌های نظامی دونالد ترامپ از موضوع مهاجران بدون مدرک تا لغو مانور نظامی مشترک با کره جنوبی و ایجاد یک نیروی نظامی فضایی، منجر به آن شده است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ـ که یکی از محبوب‌ترین افراد کابینه نزد ترامپ بوده ـ اکنون در موضعی قرار بگیرد که خود را تنها کارپرداز دستورهایی که مخالف انجام آن‌هاست، ببیند.

 رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که با ورود مایک پامپئو در جایگاه وزارت امور خارجه در کابینه ترامپ، ژنرال باسابقه آمریکایی و رئیس پنتاگون جایگاه خود را در سلسله‌مراتب سیاست‌گذاری رو به تنزل می‌بیند و ورود جان بولتون تندرو به شورای امنیت ملی ترامپ نیز شرایط را برای جیم متیس که او را عاقل‌ترین چهره کابینه در حال حاضر می‌دانند، بدتر کرده است.

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ

در این رابطه، یکی از مقامات دولتی بیان کرده است، ترامپ که زمانی علاقه فراوانی به جیم متیس داشته، اکنون از وی فاصله گرفته است، زیرا متیس در اجرای دستورها و سیاست‌های اعلامی ترامپ تعلل به خرج می‌دهد. «جیمز کلاپر» از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا بیان کرده است، چنانچه روند بی‌اعتنایی ترامپ به متیس ادامه پیدا کند، احتمال خروج رئیس پنتاگون از کابینه جدی است.

کلاپر گفته: فکر می‌کنم متیس به نقطه‌ای رسیده که خود را در موضعی کاملاً بی‌اثر دیده و می‌بیند که گفته‌هایش هیچ نفوذی در سیاست‌ها ندارد. نمی‌دانم چقدر می‌تواند در این شرایط دوام بیاورد و ادامه دهد.

متیس که از نگاه بسیاری از تحلیلگران و حتی منتقدان دونالد ترامپ به‌عنوان یکی از معدود چهره‌های عاقل، معتدل و باهوش کابینه شناخته می‌شود، طی هفته‌های اخیر با مجموعه‌ای از دردسرهای فزاینده روبه رو شده است.

صرف‌نظر از خروج یک‌باره ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و گذاشتن تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم که هر دو با مخالفت شدید جیم متیس روبرو بوده است، ژنرال باسابقه آمریکایی بارها و بارها با تصمیمات یک‌باره‌ای از سوی ترامپ مواجه شده است، که باید در خصوص آن‌ها با پنتاگون و وزیر دفاع مشورت می‌شده.

برای مثال جیمز متیس زمانی که در ماه آوریل ترامپ در نشستی در کاخ سفید با رهبران حوزه بالتیک خبر از به‌کارگیری گارد مرزی در مرز با مکزیک تا زمان ساخت دیوار مرزی داد، وزیر دفاع آمریکا به‌ شدت غافلگیر شد.

در دوازدهم ژوئن بعد از دیدار تاریخی میان رهبران آمریکا و کره شمالی ترامپ ‌یک‌باره از توقف مانور مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی خبر داد و مانورهای آمریکا با متحدان را «تحریک‌کننده» و «بسیار پرهزینه» دانست. چندین ساعت طول کشید تا پنتاگون رسماً این گفته‌های ترامپ را تأیید کند و آن‌هم در قالب یک بیانیه آمیخته با احتیاط که: «با استقبال از خبرهای خوب ناشی از برگزاری نشست و در کمال حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در جریان با کره شمالی».

این مانور رسماً در هجدهم ژوئن لغو شد و بعد از دو هفته از گذشت این نشست، پنتاگون هنوز هیچ مدرک و سند عمومی در خصوص هزینه‌های مانور در راستای حمایت از گفته‌های ترامپ منتشر نکرده است.

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ

هفته گذشته، ترامپ به پنتاگون دستور ایجاد شعبه ششم نیروهای نظامی آمریکا تحت عنوان نیروی نظامی فضایی را که مستقل از نیروی نظامی و ارتش آمریکا باشد، داد؛ موضوعی که ماتیس پیش ‌از این چندین و چند بار در محافل عمومی و خصوصی مختلف با آن مخالفت کرده بود.

متیس از هرگونه اظهارنظر فوری در مورد این نیروی جدید خودداری کرد؛ اما «دانا وایت» سخنگوی وی بدون هیچ اشتیاقی در خصوص آن بیان کرد: «فرایند ایجاد این نیرو زمان زیادی می‌طلبد».

همچنین در هفته گذشته پنتاگون ‌یک‌باره در مرداب تصمیم سریع ترامپ در مورد مهاجران غیرقانونی و سیاست‌گذاری در مرز مکزیک شد که نتیجه آن بعد از چالش و تعارض بر سر جدایی فرزندان مهاجران از خانواده‌ها، دستور به اسکان مهاجران در کمپ‌های نظامی بوده است.

متیس که از زمان اجرای این سیاست تلاش زیادی کرده است تا با هشیاری و احتیاط از پاسخ به رسانه‌ها در این خصوص فرار کند، راه دیگری جز عمل کردن به این دستور پیدا نکرده: قرار است 20 هزار تن از فرزندان جدا شده از پدر و مادر مهاجران در کمپ‌های نظامی اسکان داده شوند.

متیس در اظهارنظری کوتاه در این خصوص، روز دوشنبه بیان کرده بود: در حالی ‌که به جنبه‌های سیاسی این موضوع واقفم، از نظر ما این تنها یک تلاش در راستای حمایت لجستیکی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.