اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای موافق نیست.

بر اساس این گزارش، گروهی از سناتورهای دموکرات که روز گذشته برای دیدار و گفتگو با مک‌مستر درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران به کاخ سفید رفته بودند، در پایان جلسه خود این طور برداشت کردند که او با موضوع تایید نکردن  پایبندی ایران به برجام، موافق نیست.

به گفته این منابع، مشاور ارشد ترامپ به طور صریح اعلام نکرد که مخالف موضع او در قبال برجام است همچنین به صورت علنی اعلام نکرده است تایید آن مطابق منافع امنیت ملی آمریکاست.

این منابع اعلام کردند مک‌مستر در این جلسه با تاکید بر اینکه که او تنها کسی نیست که باید برای تایید توافق هسته‌ای ایران قانع شود، مکررا به درخواست‌های سناتور‌های دموکرات برای تایید کردن توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و خواستار  طرحی دو حزبی برای جایگزین کردن آن شده است.

در همین حال، یک منبع دولتی به سی‌ان‌ان گفت که این سناتور‌های دموکرات از گفته‌های مک‌مستر اشتباه برداشت کرده‌اند. به گفته این مقام،  مک‌مستر با تمام تیمش در تلاش برای تغییر دادن برجام و بهتر کردن آن است.

شایان ذکر است دولت ترامپ باید 15 اکتبر (23 مهرماه) گزارش جدید خود را درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که ترامپ قرار است در جدیدترین گزارش خود اعلام کند ایران به برجام پایبند نبوده است.

در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران تایید نکند، کنگره آمریکا شصت روز فرصت دارد تا درباره اعمال مجدد تحریم‌های ایران تصمیم بگیرند.