«نوذر شفیعی» تحلیل‌گر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در مورد تحولات اخیر در عربستان و جانشینی «محمدبن سلمان» گفت: حدود یک دهه است که عربستان به جای تمرکز زدایی و باز کردن فضای سیاسی به افزایش قدرت در منطقه روی آورده است.

او ادامه داد: این اتفاق جز موارد نادر است زیرا قدرت به طور مستقیم از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می کند و فرزند یکی از پادشاهان عربستان ولیعهد او می شود. این اقدام بدان معناست که تمرکز بیشتر بر روی قدرت است.

شفیعی افزود: هرچه سیاست های تهاجمی، رادیکال و محافظه کارانه بیشتر شود، محصور شدن قدرت درون این خانواده هم طبیعی‌تر می شود. هرچند عربستانی ها سابقه حکومت اقتدارگرا دارند اما هیچ گاه اقتدارگرایی در این خانواده تا این حد نبوده است.

او با بیان اینکه حمایت های امریکا از این خانواده در رفتار های اخیرشان بی تاثیر نبوده است، گفت: پس از نشستی که ترامپ با ملک سلمان داشت برخی رفتارهای تند از ملک سلمان شاهد بودیم. برای مثال تشدید حملات به یمن، بحرین و قطر و حالا هم نوبت به حذف کسانی رسیده که منتقد برخی سیاست های ملک سلمان بوده اند.

این تحلیلگر مسایل بین الملل به روابط ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ایران به عربستان بدبین بوده و تا زمانی که این بدبینی را حفظ  کند، تغییری در روابط ما و عربستان پیش نخواهد آمد.

او در پایان گفت: ولیعهد جدید پیش از منصوب شدن به این مقام هم به عنوان مشاور پدرش فعالیت می کرد و تقریبا همه تصمیم ها از سوی او اتخاذ می شد. از طرف دیگر ولیعهد برکنار شده هم از اختیارات لازم و معمولی که دیگر ولیعهد های عربستان از آن برخوردار بودند، برخوردار نبود. لذا بسیاری از تصمیمات در خصوص ایران هم از ابتدا توسط او انجام می گرفت.