امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

امید

عشق به حضرت مهدی موعود{عج}

سخنان لاورف درباره رژیم حقوقی دریای خزر

سخنان لاور
جمهوری اسلامی ایران نیز دریای خزر را دریای صلح و دوستی می داند و بر حل مسائل این پهنه آبی از طریق اجماع و احترام به منافع یکدیگر تاکید دارد.
ی سخنان لاوروف درباره رژیم حقوقی دریای خزر
به این مطلب امتیاز دهید
0%0%

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم در اجلاس آتی وزیران خارجه  پنج کشور ساحلی دریای خزر در باره رژیم حقوقی این دریا به توافق برسیم.

لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'المار محمدیاراف' وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: در دیدار امروز به تفصیل درباره مسائل دریای خزر گفتگو کردیم.


وزیر خارجه روسیه در سخنان خود که بطور مستقیم از شبکه خبری روسیه 24 پخش می شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در اجلاس آتی وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر بتوانیم کار بر روی کنوانسیون رژیم حقوقی خزر را به پایان رسانده و تعدادی از اسناد دیگر را برای اجلاس سران پنج کشور ساحلی در قزاقستان آماده کنیم.


المار محمدیاراف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف گفت که طرف آذربایجانی امیدوار است تمام مسائل مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر در شرایط احترام به حقوق اساسی و مشارکت سودمند کشورهای ساحلی خزر و تقویت اعتماد میان این کشورها از جمله در مسائل مربوط به ثبات و امنیت منطقه ای و فعالیت های اقتصادی و علمی و پژوهشی حل شود.


جمهوری اسلامی ایران نیز دریای خزر را دریای صلح و دوستی می داند و بر حل مسائل این پهنه آبی از طریق اجماع و احترام به منافع یکدیگر تاکید دارد.


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این رابطه اعلام کرده است رژیم حقوقی دریای خزر به شیوه ای تعیین خواهد شد که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد.
ظریف در اجلاس وزیران خارجه پنج کشور ساحلی خزر در مسکو در اردیبهشت ماه سال 1393 با تشریح مواضع تهران در مسائل خزر گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد برای حل مسایل دریای خزر باید شیوه هایی اتخاذ شوند که منافع بلندمدت، همه جانبه و جامعی را به ارمغان آورند و تفکیک میان منافع زودگذر و پایدار لازم است.


وی با بیان این که رژیم حقوقی دریای خزر باید به شیوه ای تعیین شود که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد، اظهار داشت: بر این اساس الگوی تعیین خطوط میانی باید برای همه طرف ها قابلیت دفاع در سطوح ملی را داشته باشد.


ظریف گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرا منطقه ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می کنند و از زوایای دیگر مانند محیط زیست بسیار شکننده و از صلح و ثبات پایدار نیز غافل هستند.
وی افزود: تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات، پرهیز از رقابت های تسلیحاتی، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرساحلی از پیش فرض های اساسی تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه محسوب می شود.


وی اضافه کرد: این امنیت به خودی خود شکوفایی اقتصادی و رفاه مردم را در پی خواهد داشت.


وزیر خارجه ایران افزود: خوشبختانه موافقت نامه امنیتی در دریای خزر به امضا رسیده است و مشتاق هستیم در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص ساز و کارهای مربوط به ساخت و ساز و همکاری های نظامی نیز به توافق برسیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.